Page 17 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 17

3. ÜNİTE


             Tuğranın Kısımları:

             II. Mehmet (Fatih) tuğrası ile standart şeklini alan tuğra formu şu kısımlardan meydana gel-
          mektedir:
             Sere (Kürsü): Tuğra metnini ih-
          tiva  eden,  padişahın  ve  babasının
          ismi,  şah,  han,  el-muzaffer  ve  bin
          kelimelerinin  yerleştirildiği  kısım-
          dır.  Önceleri  dikdörtgen  şeklinde
          olan  sere,  III.Murat’tan  itibaren
          üstü daralarak üçgen hâlini alma-
          ya  başlamıştır.  IV.Mustafa  tuğrası
          ile de kaidesi yuvarlaklaşmıştır.
             Beyze: (İç ve dış beyze): Bin ve
          hân  kelimelerinin  “nun”  harfinin
          kıvrılmasıyla  ve  iç  içe  yazılan  iki
          beyzî  şekle  denir.  “el-muzaffer”
          kelimesi  tuğraya  girdikten  sonra
          bu  kelimenin  “rı”  harfi,  beyzeler-
          den sola doğru uzanarak beyzeleri       Tuğranın bölümlerini gösteren şema
          ikiye ayırmıştır.
             Tuğ ve Zülfe: Tuğra metnindeki dik harfler yahut eliflerden meydana gelir. Tuğlardan
          sağa doğru sarkan kavislere de zülüf  ismi verilmiştir
             Kol (Hançer): Beyzelerin devamı olan tuğranın sağına ve aşağı doğru uzanan kısma
          verilen isimdir.
             Hattat Mustafa Râkım, tuğranın hattında, istifinde ve şeklinde köklü ve büyük değişim yap-
          mış, kendinden sonra gelenler onun koyduğu estetik ölçülere bağlı kalmışlardır. Hattat Sâmi
          Efendi de tuğrada kürsüyü esas alarak yirmi dokuz yerde ölçü birliğini sağlamış ve padişah
          tuğralarını estetiğin zirvesine ulaştırmıştır.
             Osmanlı Devleti’nden sonra da tuğra formu aynen korunmuştur. Ancak artık içlerine pa-
                                                                  dişah isimleri değil, din ve tarikat bü-
                                                                  yüklerinin  adları,  Besmele,  Kelime-i
                                                                  Tevhîd,  ayet-i  kerîmeler  ve  hadis-i
                                                                  şerîfler yazılmaktadır.
                                                                    Klasik usullerle yazılarak son şekli
                                                                  verilen hat levhası murakkaa gerilir.
                                                                  Murakkaa, , üst üste kâğıtların nişasta
                                                                  ile yapıştırılmasıyla elde edilen karton
                                                                  kalınlığında kâğıttır.
                                                                    Hat yazılmış kâğıt, bu murakkaa
                                                                  üzerine  nişasta  ile  yapıştırılır.  Hat
                                                                  yazısının mürekkebini dağıtmadan,
                                                                  kağıdı buruşturmadan, hava kabar-
                                                                  cıkları  yaptırmadan,  usulüne  uy-
                                                                  gun olarak yapıştırılır ve kurumaya
            Hâmid Bey’in tuğra besmelesi.                         bırakılır.



                                                       62
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21