Page 18 - Hüsnihat 3. Ünite
P. 18
HAT SANATI ESERLERİ
Klasik Türk İslam sanatlarının merkezinde yer alan hüsn-i hatların kenarları da yine
klasik sanatlarımız ile süslenir. Hatların kenarına belirli bir uzaklıktan çizgi çekilerek dış
tarafı tezhip ile bezenir. Tezhip, altın yaldız ve boya ile yapılan bir süsleme sanatıdır. Daha
pratik olması için bazen ebru yapıştırılarak süslenir. Yazının kenarındaki pervaz denilen
çerçeveli bölgeye ebru yapıştırılarak, onun dış kısmına da tezhip yapılarak iki sanatla bir-
likte süslendiği de olur. Ka’tı sanatıyla süslendiği de görülmektedir. Kenar bezemesinin,
içindeki hat yazısını geri planda bırakacak kadar etkin yapılmamasına dikkat edilir.
Hat eserinin kenarı bezendikten sonra artık çerçevelenecek hâle gelmiştir. Yazının tü-
rüne, istifine, kâğıt rengine ve kenar süslemesine göre onu en güzel şekilde gösterecek
bir çerçeveye konur. Çerçevenin, bakıldığında içindeki hat geri planda kalacak şekilde
şatafatlı ve büyük olmamasına dikkat edilmelidir. Günümüzde hat çerçevelerinde, ışığı
yansıtmayan mat camlar kullanılarak yazıların her açıdan parlamadan görülmesi sağla-
nabilmektedir.
Uzun yıllar süren bir sanat eğitiminin sonucunda yine uzun ve özverili emekler ile
meydana getirilen hüsn-i hat levhaları güzel bir çerçeveye konulduktan sonra artık sergi
salonlarında sergilenerek görücüye çıkarılır. İnsanlar ihtiyaçlarına ve zevklerine göre bu
levhaları beğenip alırlar. Evlerinin, işyerlerinin en güzel yerlerine asarlar. Mürekkebi, ka-
ğıdı, tezhibi, ebrusu ve çerçevesiyle klasik sanat standartlarında ve kalitesinde olan orijinal
hat levhaları yüzyıllarca sağlam kalırlar. İçeriklerindeki mesajlarıyla gönüllere engin bir
dinî neşe ve estetik dış görünüşleriyle de gözlere eşsiz bir zevk vermeye devam ederler.
İsmail Hakkı Altunbezer’in şefaat ile ilgili hadis tuğrası.
63