Page 10 - Fıkıh 4. Ünite
P. 10

FIKIH



                                                   Özür Sahiplerinin Abdesti

                                                   Abdestini tutamayacak şekilde devamlı bir özrü bulu-
                                                 nan kimseye özür sahibi denir.
                                                   Devamlı akan kan, çıkmasına engel olunamayan id-
                                                 rar, bir hastalık sebebiyle herhangi bir organdan gelen
                                                 ve abdesti bozan necis akıntı özür sayılan hâllerdir.
                                                     •  Özür sahibi olan kimse, her vakit namazı için
                                                       ayrı abdest alır. Bir abdestle iki vakit farz namazı
                                                       kılamaz. Ancak bir vakit içerisinde o vaktin farz
                                                       namazını kılabildiği gibi kaza ve nafile namazlar
                                                       da kılabilir. Kur’an okuyabilir. Şâfii mezhebine
                                                       göre her namaz için ayrı abdest alınır.
              Abdest, namazın şartlarındandır.       •  Özürlünün abdesti vaktin çıkmasıyla bozulur.
                                                       Mesela özürlü olan kişi sabah namazı için abdest
                                                       alsa güneşin doğmasıyla aldığı abdest bozulur.
                                                       Bu nedenle özürlü kimse vakit girdiğinde yeniden
                                                       abdest alır.
                                                     •  Özür sahibinin abdesti, özür durumuna sebep
                                                       olan necasetin vücuttan çıkmasıyla veya elbiseye
                                                       bulaşmasıyla bozulmaz.  25
              Adabına uygun bir şekilde gusül        •  Özür sahibi olan kadına, hayız ve nifas hâlinde
             şöyle alınır:                             haram olan şeylerden hiçbirisi haram değildir.
                                                     •  Özür durumu ilk ortaya çıktığında namazı vaktin
               Gusüle başlarken eûzü besmele çeki-     sonuna kadar geciktirerek kılmak müstehaptır.
             lir ve Allah rızası için gusletmeye niyet
             edilir. Önce eller ve avret bölgesi yıkanır.   •  Özür durumunda bulunanlar imamlık
             Bedende necaset varsa temizlenir. Sonra   yapmamalıdır.
             abdest alır gibi ağza ve burna su verilir.
             Oruçlu olan kimse boğazına suyun kaç-     Gusül: Bütün bedeni ibadet niyetiyle hiç bir kuru
             mamasına dikkat eder. Sonra başa, sağ   yer bırakmadan yıkamaktır. Gusül, bazı ibadetlerin
             ve sol omuza su dökülür, her defasında   yapılmasına  engel  oluşturan  hâlleri  ortadan  kaldır-
             beden  ovulur.  Saç  diplerine,  kulakların   ması  bakımından  önemlidir.  Cenab-ı  Hak,  Kur’an-ı
             içlerine,  kapanmamış  küpe deliklerine,   Kerim’de  “… Eğer cünüpseniz boy abdesti alın...”
                                                                                                      26
             göbek çukuruna ve bedenin diğer kı-    buyurmaktadır.
             sımlarına su ulaştırmaya özen gösterilir.
             Bedende  kuru  yer  kalmamasına  dikkat   Hanefi mezhebine göre gusülün üç farzı vardır:
             edilir.                                 1. Ağza bolca su verip boğaza kadar çalkalamak,
               Suyu gereğinden fazla veya az kullan-
             mak, guslederken konuşmak, bir özrü     2. Burna su çekip içini iyice temizlemek,
             olmadığı  hâlde  başkasından  yardım  is-  3. Bütün bedeni, hiç kuru yer bırakmadan yıkamak.
             temek gusülde mekruh olan davranışlar-    Şâfii  mezhebine  göre  niyet  de  farzdır.  Vücuda
             dandır. Gusül, abdest yerine de geçer.
                                                    bulaşan  necaseti  temizlemek  şartır.  Ağzı  ve  burnu
                                                    temizlemek sünnettir. Çünkü Şâfiilere göre ağız ve
                                                    burun vücudun iç kısmı kabul edilir.

                                                 25  Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihâli, s. 69.
                                                 26  Mâide suresi, 6. ayet.


                                                       72
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15