Page 5 - Fıkıh 4. Ünite
P. 5
4. Ünite - İbadat
1.2. Namazın Farziyeti ve Önemi
İslam dininde namaz, imandan sonra üzerinde önemle
durulan temel ibadetlerin başında yer alır. Namaz, akıllı ve ّ ُ َ ُ َ َّ َ
ergenlik çağına girmiş her Müslümana farzdır. Namaz ön- » ني۪لدا دامِع ة صلا «
ِ
celeri sabah ve akşam olmak üzere günde iki defa, ikişer "Namaz dinin direğidir.”
rekât olarak kılınıyordu. Hicretten iki yıl önce miraç gece- (Beyhakî, Şuabü’l-îmân, 3)
sinde beş vakit olarak farz kılındı . Namazın farz oluşu bir
8
ayette şöyle ifade edilmiştir:
ْ َ
ٰ
َ
ً ُ
ْ
َّ
ْ َ ً َ
َ
َ
َّ
ْ َ َ
ُ
﴾ اتوقوم اباتِك ين۪نِمؤملا ع تناك ةولصلا نِا ...﴿
“ ...Şüphesiz namaz müminlere vakitleri belli bir farzdır.”
9
Peygamberimiz “Dinin başı İslam (kelime-i şehâdet
getirerek Allah'a teslim olmak) ve direği ise namazdır.”
10
buyurarak namazın önemine dikkat çekmiştir.
Namaz kılan kişinin asıl amacı, Allah’ın (c.c.) emrini
yerine getirmek ve rızasını kazanmaktır. Çünkü namaz,
Allah’ın emri olduğu için kılınır. Allah’ın emrine itaat etmek,
kulluğun gereğidir. Allah'a (c.c.) ibadet, insanın yaratılış
11
amacıdır. Şu ayet bu durumu ifade etmektedir: “De ki:
Şüphesiz, benim namazım, ibadetim, hayatım ve ölümüm,
âlemlerin Rabbi olan Allah içindir.” Allah’ın rızası, ibadeti
12
sadece Allah için yapmakla elde edilir. “Kulun Rabbine en yakın
olduğu yer secdedir...”
Namaz kılan mümin aynı zamanda, ahirette cehennem (Müslim, Salat, 215)
azabından korunmayı ve cennete girmeyi de ister. Bu gaye-
ler dışında dünyevi menfaat elde etmek veya insanlar tara-
fından beğenilmek gibi amaçlarla ibadet yapmak, riyâ olup
namazın sevabını yok eder.
Yüce Allah, gerçek manada huzur ve mut-
luluğa ulaşan mümin kullarının özellikleri-
ni sayarken birinci sırada namaza yer verir. َ
ُ ْ َ ٓ
ُ ْ
ُ ْ َ
ُ ْ َ
َ
ُ
ُ
َ ْ ُ ْ
ُ
Kur’an’da Mü’minûn suresinin, 1 ve 2. ayetle- ﴾ ۟نورفكت لو لي اوركشاو مكركذا نوركذاف ﴿
۪
ِ
۪
rinde şöyle buyurur: “Gerçekten namazlarında
huşû içinde olan müminler kurtuluşa ermiş- "Öyleyse beni hakkıyla anın ki ben de sizi
tir.” Huşû, Allah’ın yüceliği karşısında hissedi- anayım. Bana şükredin ve sakın nankörlük
len büyük ve derin saygıdır. etmeyin." (Bakara suresi, 152. ayeti )
Allah, insanı üstün özelliklerle belli bir Allah’ı anmak ve Allah’a şükretmek nasıl olur?
amaç için yaratmıştır. Eğer insan yaratıcısı ile Şükür kavramını inceleyiniz.
bağını koparırsa varlığının anlamını ve amacını
kaybeder. Sevgili Peygamberimizin ifadesiyle
namaz, insanın Rabbi ile konuşmasıdır.
13
8 bk. Buhârî, Salat, 1.
9 Nisâ suresi, 103. ayet.
10 Tirmizî, İman, 8.
11 bk. Zâriyat suresi, 56. ayet.
12 En’am suresi, 162. ayet.
13 bk. Buhârî, Salat, 33.
67