Page 8 - Fıkıh 4. Ünite
P. 8

FIKIH



                               1.3. Namazla İlgili Hükümler

                               Namazın kişiye farz olmasının şartları; Müslüman olmak, büluğ çağına
                            ulaşmak ve akıllı olmak üzere üç tanedir. Buna namazın vücup şartları denir.
                                     Namazın sahih  ve eksiksiz bir şekilde kılınabilmesi için bir  takım
                                  farzları, vacipleri, sünnetleri ve adabı bulunmaktadır. Farzları yerine
                                  getirmemek namazın bozulmasına sebep olur. Vaciplerin terki ise eğer
            “Kişi ile küfre düşmek   unutma veya hata ile yapılırsa sehiv secdesi yapılmasını gerektirir. Vaci-
            arasında namazı terk   bin bilerek terk edilmesi hâlinde namazın yeniden kılınması vacip olur.
            etmek vardır.”        Sünnetlerinin ve adabının terk edilmesi namazı bozmaz. Sehiv secdesi
             (Müslim, iman, 134.)
                                  veya namazın kazasını da gerektirmez. Ancak namazın fazilet ve seva-
                                  bını azaltmış olur.
                                               Namazın farzları on ikidir. Bunların altısı namazın dışında
                                            olup namaza başlamadan önce yapılması gerektiği için na-
                                            mazın şartları olarak isimlendirilir. Altısı da namazın içinde
                                            olup  namazın  rükünleri diye adlandırılır. Namazın geçerli
                                            olabilmesi için bu farzların yerine getirilmesi gerekir. 23

                                               Namazın dışındaki farzlar (namazın şartları):

                                               1. Hadesten Taharet: Hades, hükmi kirliliktir. Hadesten
                                            taharet ise bu kirlilikten temizlenmektir. Abdest ve gusül ile
                                            bu temizlik yapılmış olur.

                                               Namaz  kıl  mak  için  hükmi  kirlilik  adı  verilen  “hades”ten
           Sahabe "Abdestte de israf olur mu?"   yani abdestsizlik ve cünüplükten temizlik şarttır. İbadetlerin
          diye sorduğunda, Peygamberimiz    yapılmasına dinen engel oluşturan hades, küçük ve büyük ol-
          “Evet, akan bir nehirden abdest   mak üzere ikiye ayrılır.
          alsan bile.” buyurmuştur."           Küçük Hades, abdestsizlik hâlidir. Abdesti bozan bir hâlin
                        (İbn Mâce, Taharet, 48)  meydana gelmesiyle oluşur ve abdest almakla giderilir.
           Abdest alırken israftan kaçın-      Büyük hades ise gusül abdestinin olmamasıdır. Cünüp ol-
          mak nasıl olur? Düşünelim.
                                            makla, hayız veya nifas hâli ile meydana gelen hades olup
                                            gusül abdesti almakla giderilir.

                                               Allah Teâlâ, namaz kılmak için abdesti ve gerekli hâllerde
                                            gusülü şart koşmuştur:




                                                                                             َ
                                                                                    ٰ
                                           َ
                   ُ َ ْ َ  َ َ  ْ َ  ْ ُ َ ْ َ ْ ُ َ ُ ُ  ُ ْ َ  ٰ  َّ  َ  ْ ُ ْ  ُ َ  ُٓ َ َ  َّ  َ ُّ َٓ
                 اوحسماو قِفارملا ليِا  مكيِدياو مكهوجو اولِسغاف ِةولصلا ليِا متمق اذِا  اونما ني۪لا اهيا اي ﴿
                          ِ
                                                                                      َ
                                                ُ َّ  َّ َ  ً ُ ُ ْ ُ ْ  ُ ْ  َ  ْ َ ْ  َ ْ َ  ْ ُ  َ  ُ ْ َ ْ ُ  ُ  ُ
                                         ﴾... اورهطاف ابنج متنك نِاو  ۜ ينبعكلا ليِا مكلجراو  مكِس۫ؤرب
                                                                                                 ِ
                                                                    ِ
                “Ey iman edenler! Namaza kalktı ğınız zaman yüzlerinizi, dirseklerle birlikte ellerinizi yıkayın.
             Başınızı meshedin. Aşık kemikleriyle birlikte ayaklarınızı da yıkayın. Eğer cünüp iseniz iyice

             temizlenin...” (Mâide suresi, 6. ayet)
                Bu ayet ile Hanefi mezhebi abdestin 4 farzı olduğu, Şâfii mezhebi ise 6 farzı olduğu hükmüne
             varmıştır.
                Bu anlayış farklılığının sebebini düşünerek yorumlayınız.
                            23  TDV İslam İlmihâli, C 1, s. 225.

                                                       70
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13