Page 15 - Fıkıh 4. Ünite
P. 15
4. Ünite - İbadat
6. Niyet: Kalbin bir şeye karar vermesidir. Hangi namazı
kılacağını bilmek ve bu ibadeti Allah için yapmayı kalben
dilemektir. Niyetin kalp ile yapılması esas olup dil ile de
söylenmesi müstehaptır. Cemaatle namaz kılan kimsenin
“uydum imama” demesi müstehaptır. Aynı şekilde imamın
namaza başlarken "Ben, bana uyanlara imamım" diyerek
dil ile niyet etmesi müstehaptır. Kadın cemaat varsa ima-
mın niyetinde belirtmesi gerekir.
Namazın Rükünleri:
1. İftitah Tekbiri: Niyetten hemen sonra “Allahu ekber” "Namaza mutlaka Allahu Ekber
diyerek namaza başlamaktır. diyerek başlamalıyız."
2. Kıyam: Ayakta durmak demektir. Kur'an-ı Kerim'de
“…Huşû ile Allah’ın huzurunda kıyama durun.” buyrulur.
31
Ayakta durmaya gücü yetmeyen oturarak veya ima ile na-
maz kılabilir. Namaz esnasında rahatsızlanan kişi nama-
zını oturarak tamamlayabilir.
3. Kıraat: Kur’an-ı Kerim'den ayet okumak demektir.
Namazda sadece ayakta kıyam hâlindeyken Kur’an oku-
nur.
Namazda kıraatın farz olan miktarı, en az üç ayet veya
üç ayet miktarı uzun bir ayettir. Nafile, vitir ve iki rekât-
lı farz namazların her rekâtında kıraat farzdır. Üç ve dört
rekâtlı farz namazların ilk iki rekâtında kıraat farzdır.
Fatiha ve diğer sureleri, namazda dili kıpırdatmadan ve Namazda kıyam, Kur'an-ı Kerim'den
ses çıkartmadan zihinden tekrarlayarak okumak, kıraat kıraatın yapıldığı rükündür.
sayılmaz. Bu şekilde namazın rüknü olan kıraat yerine ge-
tirilmiş olmaz. Kişinin kendi duyabileceği bir sesle fısıldar
gibi ve eğer yanında başkaları varsa onları namazda ra-
hatsız etmeyecek bir şekilde okuması gerekir.
Hanefi mezhebine göre imama tabi olan kişinin kıraat
rüknünü yerine getirmek için sure veya ayet okuma yü-
kümlülüğü yoktur. Diğer üç mezhepte ise her rekâtta Fâti-
ha suresi okunur.
Şâfiî mezhebinde olan kişiler, cehrî namazlarda sadece
Fatiha suresini okur. Şâfiî mezhebine göre Fatiha suresin-
den bir ayet olduğu için besmelenin okunması kıraatın bir
parçasıdır ve namazın farzlarındandır.
4. Rükû: Kıyamdan sonra elleri dizlere koyarak eğilmek
ve “sübhane rabbiyel azim” diyecek kadar hareketsiz olarak
durmaktır. Sırt ve baş düz bir şekilde bir süre beklemek ve
sonrasında rükûdan doğrulup secdeye varmadan bir süre "Büyük Rabbim her türlü
kıyam vaziyetinde durmak tadili erkânın bir parçasıdır. kusurdan münezzehtir.
31 Bakara suresi, 238. ayet.
77