Page 19 - Ebru 3. Ünite
P. 19

EBRU SANATINDA ÖN HAZIRLIK

                                                              Tekne materyalinin ayarı şöyledir:

                                                              Yüzeyde  açılabilen  bir  boyadan  bir
                                                           damla,  biz  yardımıyla  tekne  yüzeyine
                                                           damlatır, elimizdeki bizı derine batırmadan
                                                           yüzeydeki  boyaya  hareket  veririz.  Eğer
                                                           boya lastik gibi geri geliyorsa su istiyordur.
                                                           Hareket  verdiğimiz  yönde  ileri  gitmeye
          devam ediyorsa o zaman su miktarı fazla olmuştur. Azar azar su ilave ederek ve her
          defasında aynı kontrol işlemini yaparak yüzeydeki boya geri gelmeyene kadar su ilavesine
          devam ederiz. Her su ilave edişimizde, spatula ile karıştırarak teknemizi homojen tutmalıyız.
          Materyalin yoğunluğu yüzeyin gerilimini belirler. Yoğun kıvamdaki yüzeyde gerilim fazla
          olacağından sulu yüzeydeki gerilime nispetle daha az boya kabul edecek, çok koyu olursa
          boyalar açılmayacak ve dibe çökecektir. Cıvık teknede, renklerin açık çıkmasının, koyu
          teknede koyu çıkmasının sebebi yüzey geriliminin artması ya da gevşemesidir. Kıvam
          artırıcının, hafif ebru yapılacaksa cıvık, hatip, çiçek gibi kontrol gerektiren ve koyu renkte
          olması istenen ebrular yapılacaksa nispeten daha koyu kıvamda ayarlanmasında fayda
          vardır.

             Kıvam artırıcılar uzun süre havayla temas ederlerse üzeri kaymak bağlar. Hem bu
          sebepten hem de toz düşmememsi için kıvam artırıcı ayarımız tamam olunca teknemizi
          temiz  bir  kâğıtla  kapatmalıyız.  Kapatmak  için  gazete  kâğıdı  kullanılabileceği  gibi
          emiciliği yüksek başka kâğıtlar da kullanılabilir. Temizlik ve koruma amaçlı yaptığımız bu
          ameliyede  çok  miktarda  kâğıt  kullanacağımızdan  maliyeti  düşük  kâğıtlar  daha  iktisatlı
          olacaktır. Gazete kâğıdındaki mürekkep ve kimyasallar zamanla tekneye bulaşır ve kıvam
          artırıcıların çabuk bozulmalarına sebebiyet verirler. En iyisi gazete kâğıdı yerine ambalaj
          malzemecilerinde rahatlıkla bulunabilen gazete kâğıdının basılmamış hali gazete beyazı
          kullanmaktır.  Hem  ucuz,  hem  ince,  hem  de  emici  olan  bu  malzeme  tekne  ebadından
          yarım santim büyük kesilirse teknenin tümünü kapatır.
            4. Boya Ayarlarının Yapılması


            Boya ayarı yapılırken boyaya ne kadar su ve öd ilave edilir?

            Ebrucu  renk  tüccarıdır,  sermayesi  renklerdir.  Bir  ebru  sanatkârı  renkleri  doğru  ve
          ahenkli  kullanabildiği  müddetçe  muvaffak  olur.  Hangi  renkleri  nasıl  kullanacağımızı
          nasıl öğrenebiliriz? Bunun en basit ve kestirme yolu tabiatı gözlemlemektir. Tabiat her
          mevsim  renkten  renge  bürünmekte;    bakmasını  bilenlere,  nasibi  olanlara  adeta  renk
          dersi vermektedir.  İnsan, fıtratına yakın olan şeylerden hoşlanır. Her şeyin yaratıcısı tek
          olduğuna göre insanoğlu tabii olan şeyleri kendi fıtratına daha yakın görür. Gelenekli Türk
          ebru sanatında renklerin tabiiliği diğer bir ifadeyle fıtrîliği esastır. Aşırı parlak ve gözü
          yoracak renklerden uzak durulur. İslâm sanatkârı tabiatla iç içe yaşar ve Sâni-i Hakiki´nin
          renklerini teknesine yansıtır. Yalnızca çiçek renklerinde parlaklık aranır. O da yine tabiatta
          olduğu kadar. Örneğin bir lâle başı yapılacaksa kadmiyum kırmızı yalın halde kullanılmaz.
          Onun aşırı parlaklığı, içine çok az aşı kırmızı eklenerek olgunlaştırılır.


                                                       59
                                                       59
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24