Page 20 - Ebru 3. Ünite
P. 20
3. ÜNİTE
4.1. Renk Hakkında
Suyu yüzeyine serpilen boyalar kağıda alınırken neden göründüğü gibi çıkmaz? Araştırınız.
Saydam olmayan bütün cisimler, aydınlatıldığında aldıkları ışığın tümünü ya da bir kısmını
yansıtabilir. Neden kırmızı biber kırmızıdır? Bunun sebebi, ışık renklerinin temeli olan yeşil,
mavi ve kırmızının biberin üzerine yansıdığında yeşil ve mavi rengin emilip kırmızının
yansıtılmasıdır. Aslında şu anda baktığınız sayfada da üç ana renk vardır. Ancak kâğıt bu
üç rengi tamamen yansıttığından beyaz görünmektedir. Işık tamamen emildiğinde ise siyah
renk oluşur. Işık renkleri üç ana renkten oluşur demiştik. Bu üç ana rengi daireler halinde
yan yana getirsek yeşille kırmızının birleşiminden sarı, kırmızıyla mavinin birleşiminden daha
güçlü mavimsi kırmızı (macenta) ve maviyle yeşilin birleşiminden açık mavi renklerin açığa
çıktığını görürüz. Hâlbuki maviyle kırmızının birleşiminden mor olmaz mı? Bunun nedeni
ışık renklerinin birleştiğinde daha güçlü ikinci bir rengi oluşturmasıdır. Üç ana ışık renginin
birleşmesinden beyaz ışık oluşur.
Ebruda, çiçek sapı yeşilini elde etmek için lahor çividi mavisi ile sarı renk karıştırarak
yeşil yaparız. İşte burada mavi renk ışığın kırmızı rengini, sarı renkte ışığın mavi
rengini emerler, ışığın son rengi yeşil açığa çıkar.
Işık, renk ışınlarını birbirine ekleyerek (eklemeli sentez), pigment renkleri ise ışığın renklerini
azaltarak, karışımdan ışığı çıkararak (çıkarmalı sentez) cisimleri boyarlar.
Bazı ressamlar sarı, kırmızı ve mavi renkleriyle tabiattaki bütün renklerin yapılabileceğini
söylerler. Bütün renkler bu üç rengin karışımıyla elde edilebilir. Aşağıda verilen çemberde
de görüleceği üzere ana pigment renkleri sarı, kırmızı ve mavidir. A ile gösterilen boyalar
birincil renklerdir. Birincil renkler birbirleriyle ikişer ikişer karıştığında B renklerini oluşturur.
A ve B renklerini ise birbirleriyle karıştığında C renklerine ulaşılabilir. Bu böylece sonsuza
kadar uzayıp gider. Karışımlarda dikkat edilecek husus, her rengin kendine en yakın bir
önceki renkle karıştırılmasıdır. Uzaktaki bir renkle, karıştırılırsa kirli bir renk elde edilir.
Bu karışım kuralına riayet edilemediğinden ebruda renk karıştırılırken genellikle gri
veya çamur rengi çıkmazına girilir ve istenilen renk bir türlü elde edilemez. Çemberde
karşılıklı gelen renkler birbirinin renk kontrastı, yan yana gelen renkler ise uyumlu renkleri
oluşturur.
60
60