Page 4 -
P. 4

Hz. Peygamber’in (s.a.v.), “Kur’an’ı seslerinizle güzelleştiriniz.” emri veya “Allah güzeldir
        güzeli  sever.”  hadisindeki  tavsiyesi  İslam’ın  estetiğe  verdiği  önemi  göstermektedir.

               3. MûsİkîNİN ETkİ alaNları

               Mûsikînin etki alanı çok geniştir. Geçmişimizde birçok ilim adamı mûsikî ile diğer bilim
        dalları arasında bağlantılar kurmuş (tıp, astronomi, fizik, matematik, burçlar v.b.) ve etkilerini
        keşfetmişlerdir. Bu doğrultuda özellikle Selçuklu ve Osmanlı Devletleri zamanlarında kurulan
        mûsikî ile tedavi merkezleri önemli ve dikkat çekicidir.

               Batıda da benzer çalışmalar yapılmakta, mûsîkinin insan, hayvan ve bitkiler üzerindeki
        etkisine  ilişkin  çalışmalar  yürütülmektedir.

               Hepimiz şu sözü duyarız ya da okuruz; “Ezanı dinledi, Müslüman oldu.” Sizce bu ezan
        kötü bir ses ve kulağı tırmalayan bir nağme ile okunsa idi bu haberleri duyabilir miydik? İn-
        sanın kendisine ve topluma verdiği değer kişinin estetik kaygısı ile doğru orantılıdır. Bu orantı
        İslam  ve  estetik  arasında  inanılmaz  derecede  kuvvetlidir.
               Yurt dışı veya yurt içi konserlerde yabancıların bizim dinî müziğimizi dinlerken nasıl
        etkilendiklerini defalarca müşahede etmişizdir. Burada önemli olan dil, din, ırk ayırımı gözet-
        meden  müziğin  evrensel  niteliklerinden  faydalanmayı  bilmektir.

                                                   Eflatun’un (mö 427- mö 347): “Müzik, terbiyenin esas-
                                                 lı vasıtasıdır. Müzik bir eğlence aracı değil, güzellik, iyilik
                                                 ve eğitim aracıdır.” sözünden anlaşılacağı gibi müzik, eği-
                                                 tim alanında etkin olarak kullanılmaktadır. Amaca uygun
                                                 eğitim verildiğinde müzik, zihinsel, duygusal, psikolojik
                                                 ve sanatsal yeteneğin gelişmesine büyük katkı sağlar.

                                                   Müzik eğitimi, estetik ve müzikal duyguların gelişimine
                                                 katkıda bulunduğu gibi, hayatta başarılı olmuş insanların
                                                 yetişmesine de imkân sağlar. Gelişmiş ülkelerde müzik
                                                 başlı başına bir eğitim aracı olarak algılanmaktadır. Mü-
                                                 ziğin sanatsal ve eğitimsel işlevleri, problemli çocukların
                                                 yeniden eğitime kazandırılmaları konusunda kuşku gö-
                                                 türmez bir gerçektir.  Bunun yanında insanı fiziksel ola-
                                                 rak etkileyen en güçlü sanatlardan birisi de mûsikîdir. İn-
                                                 sanı bir anda ağlatıp güldürme, düşündürme, oynatma,
                        Eflatun                  uyutma, uyandırma gücüne sahiptir.

               4. İslaM DİNİNDE MûsİkîNİN yErİ

               Beşerî veya semavî, yeryüzündeki tüm dinlerde basit veya gelişmiş müzikler mevcuttur.
        İslam Dininin insan sesine ve mûsikîye verdiği önem neticesinde dinî müzikler içerisinde en
        gelişmiş müziklerden birisi İslam musikîsi olmuştur. Her millet İslam’ın ana kaynağı olan Ku-
        ran’ı kendi kültürüne göre okumuştur. Fakat bazıları bu konuda öne çıkmışlardır; bunlar Arap
        ve İstanbul ağzı dediğimiz, okuyuş tarzlarıdır.






                                                           14                                                                                                                     15
   1   2   3   4   5   6   7   8   9