Page 9 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 1. Ünite
P. 9

İMAN






                BİLGİ KUTUSU

            Râvîlerin sayısı bakımından hadis çeşitleri:

            Mütevatir hadis: Sahabeden itibaren her devirde yalan üzerinde birleşmeleri mümkün
            olmayan topluluklar tarafından rivayet edilen hadis, haber. Mütevatir hadisin içerdiği
            bir hükmü inkâr edenin İslam’la alakası kesilir. Bir hadisin mütevatir olması için üç
            şart vardır: 1. Her dönemde çok sayıda ravi tarafından nakledilmesi. 2. Nakledenle-
            rin sayısında azalmanın olmaması. 3. Olayı veya haberi, nakledenlerin görmüş veya
            duymuş olmaları.
            Meşhur hadis: Başlangıçta âhâd hadis kategorisinde olup sonraki zamanlarda yaygınlık
            kazanmış hadisler. Meşhur hadisler aslında mütevatir olmadıkları için kesin bilgi ifade
            etmezler ama âhâd hadislere göre daha kuvvetli kabul edilirler.

            Âhâd hadis: Bir veya birkaç kişinin naklettiği haber, hadis. Haber-i vahid anlamına
            gelmekle birlikte mütevatir olmayan tüm hadisler için kullanılır. Âhâd hadisler, İslam
            âlimlerinin çoğunluğuna göre kesin bilgi ifade etmez. Dolayısıyla itikatta delil kabul
            edilmez.
            Sıhhat derecesi bakımından hadis çeşitleri:
            Sahih hadis: İslam dininin emir ve yasaklarına uymada titiz davranan, temel inanç
            konularında Kur’an ve sünnete uygun bir anlayışa sahip olan, duyup öğrendiği hadis-
            leri aynen başkalarına aktarabilen  güvenilir ravilerin aralarında kopukluk olmadan
            birbirlerine aktardıkları hadis. Sahih hadisler ibadet ve ahlak konularının tamamında
            delil kabul edilir.
            Hasen hadis: Ravilerde hata etme ve yanılma gibi bir kusur sebebiyle sahih hadis dere-
            cesine çıkamayan hadis. Hasen hadisler inanç konularında olmasa da ibadet ve ahlak
            konularında delil kabul edilir.

            Zayıf hadis: Sağlamlık ve güvenilirlik açısından sahih ya da hasen derecesinde olmayan
            hadis. İslam âlimleri, zayıf hadisleri inanç ve dinî hüküm bildiren konularda delil ola-
            rak kabul etmemişlerdir. Ancak, iyi bir davranışı teşvik eden veya kötü bir davranışı
            engelleyen ahlakla ilgili konulardaki zayıf hadisleri almada bir sakınca görmemişlerdir.
            Nafile amellerde ve fazilet konularında zayıf hadisler delil olabilmektedir.

                                                                        (MEB Dinî Terimler Sözlüğü)


              3. İMAN VE İMANIN MAHİYETİ

             Bir insanın İslam dinine girmesi ve bu dinde kalması için neler yapması gerekir?
             İman, İslamın inanç esaslarını kabul etmekle gerçekleşir. Bir kimse her şeyden önce mü’min
          olabilmek için imanın şartlarını benimsemek durumundadır. Bu anlamda inanılacak şeylerin ta-
          mamına ayrıntıya girmeksizin inanmaya icmali iman denir. İcmali iman,  kısaca imanın şartlarını
          kabul etmek demektir. Bunun en özlü biçimi kelime-i tevhit ve kelime-i şehadette belirtilen
          Allah’ın varlığına ve birliğine inanmak, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) Allah’ın (c.c.) kulu ve resulü
          olduğuna şahitlik etmektir.
             İman edilmesi gereken şeylerin her birine ayrıntılarıyla inanmaya da tafsili iman denir. Taf-
          sili imanda öncelikle amentü esasları olarak bildiğimiz ve imanın şartları olarak kabul ettiğimiz
          altı iman esasına iman etmek; daha sonra da Hz. Peygamber’in (s.a.v.) getirdiği dine ait tüm
          inanç, ibadet, ahlak ve hukuk esaslarını gönülden kabul etmek gerekir.


                                                       18
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14