Page 5 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 1. Ünite
P. 5
İMAN
İslam alimleri, iman ve İslam ilişkisini ele alırken bu
BİLGİ KUTUSU
iki kelimeyi anlamları ve içerikleri bakımından değerlen-
İSLAM dirmişlerdir. Ehl-i Sünnet anlayışının temsilcilerinden
Maturidi alimler, iman ve İslam kelimelerinin terim an-
“Kişinin kendini bütünüyle Al-
lamlarını göz önünde bulundurarak bunların aynı şeyi
lah’a teslim etmesi, sadece ve
ifade ettiğini söylemişlerdir. Ehl-i Sünnet anlayışının di-
tamamıyla O’na kulluk edip
ğer kolu olan Eş‘arî alimler ise sözlük anlamlarından ha-
ortak koşmaması.”
reketle farklı olduklarını ileri sürmüşlerdir. Eş‘arî alim-
İmam Maturidi lere göre İslam imandan daha kapsamlı bir terim olup
imanı da içine alır.
4
“Allah’a tam teslimiyet, hü-
kümlerine boyun eğmek ve
İslam dışta ve görünürde; iman ise içte ve kalpte
emirlerine uymak.”
olandır. İman kalbin tasdiki; İslam ise amel ve davra-
İmam Eş’ari nışlarla bu tasdikin eyleme taşınmasıdır. Aslında iman
İslam’dan, İslam da imandan ayrı düşünülemez. Ama
“Kalpteki inancı dille ifade edip
aralarında ince bir fark da vardır: Mü’min, Allah’ı (c.c.)
fiillerle gereğini yerine getir-
ve Resulünü tasdik eden; Müslüman ise Allah’a (c.c.) ve
mek suretiyle Allah’a (c.c.) tak-
Resulüne itaat edendir. İman tasdiktir. İslam ise ikrar,
dir ve hükmettiği her hususta
itaat, boyun eğme ve teslimiyettir.
boyun eğip teslimiyet göster-
mek”
2. İSLAM İNANCININ TEMEL KAYNAKLARI
Ragıp el-İsfahani
“…Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz -Allah’a
“Hz. Peygamber’in (s.a.v.) ha-
(c.c.) ve ahirete gerçekten inanıyorsanız- onu Allah’a
ber verdiklerini samimiyetle
(c.c.) ve Resul’e götürün (onların talimatına göre halle-
benimseyip onlara uymak.”
din); bu hem hayırlı hem de netice bakımından daha gü-
Seyyid Şerif Cürcani
zeldir.” (Nisa 59. ayet.)
(TDV İslam Ansiklopedisi, Yukarıdaki ayette “anlaşmazlığı Allah’a (c.c.) ve Re-
“İslam” C 23, s. 1.) sul’e götürmek” ifadesinden ne anlıyorsunuz?
Dinimizde itikadi, ameli ve ahlaki hükümler özü itibariyle kitap ve sünnete dayanır. Müslü-
manlar herhangi bir konuda bir hüküm çıkarmak ve karar vermek istediklerinde ilk başvura-
cakları kaynaklar öncelikle Kur’an-ı Kerim ve sünnettir. İslam’da inanç, ibadet, ahlak ve hukuk
konularında başvuru kaynağı olarak kullanılan dinî deliller, edille-i şer’iyye kavramıyla ifade
edilir. Bu delillerden birincisi Kur’an-ı Kerim, ikincisi Hz. Peygamberin (s.a.v.) söz ve davranışları
olan sünnettir. Kur’an, insanlara neyin iyi neyin kötü olduğunu, Allah (c.c.) katında davranışla-
rımızın değerinin ne olduğunu açıklar. Sünnet ise Kur’an’ın açıklamalarının nasıl uygulanacağını
gösterir. Kur’an ve sünnetin İslam’ın temel kaynakları oluşunu Hz. Peygamber (s.a.v.) de şu
hadisinde bizlere bildirmiştir: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolu-
nuzu şaşırmayacaksınız: Allah’ın Kitabı ve Peygamberinin sünneti.”
5
4 Mustafa Sinanoğlu, “İslam” TDV İslam Ansiklopedisi, C 23, s.1.
5 İmam Malik, Muvatta, Kader, 3.
14