Page 5 - Temel Dini Bigiler İslam-2 Lise 1. Ünite
P. 5

İMAN






                                                   İslam alimleri, iman ve İslam ilişkisini ele alırken bu
                BİLGİ KUTUSU
                                               iki kelimeyi anlamları ve içerikleri bakımından değerlen-

            İSLAM                              dirmişlerdir.  Ehl-i  Sünnet  anlayışının  temsilcilerinden
                                               Maturidi alimler, iman ve İslam kelimelerinin terim an-
            “Kişinin kendini bütünüyle Al-
                                               lamlarını göz önünde bulundurarak bunların aynı şeyi
            lah’a  teslim  etmesi,  sadece  ve
                                               ifade ettiğini söylemişlerdir. Ehl-i Sünnet anlayışının di-
            tamamıyla  O’na  kulluk  edip
                                               ğer kolu olan Eş‘arî alimler ise sözlük anlamlarından ha-
            ortak koşmaması.”
                                               reketle farklı olduklarını ileri sürmüşlerdir. Eş‘arî alim-
            İmam Maturidi                      lere göre İslam imandan daha kapsamlı bir terim olup
                                               imanı da içine alır.
                                                                4
              “Allah’a  tam  teslimiyet,  hü-
            kümlerine  boyun  eğmek  ve
                                                   İslam dışta ve görünürde; iman ise içte ve kalpte
            emirlerine uymak.”
                                               olandır.  İman  kalbin  tasdiki;  İslam  ise  amel  ve  davra-
            İmam Eş’ari                        nışlarla bu tasdikin eyleme taşınmasıdır. Aslında iman
                                               İslam’dan, İslam da imandan ayrı düşünülemez. Ama
            “Kalpteki inancı dille ifade edip
                                               aralarında ince bir fark da vardır: Mü’min, Allah’ı (c.c.)
            fiillerle  gereğini  yerine  getir-
                                               ve Resulünü tasdik eden; Müslüman ise Allah’a (c.c.) ve
            mek suretiyle Allah’a (c.c.) tak-
                                               Resulüne itaat edendir. İman tasdiktir. İslam ise ikrar,
            dir  ve  hükmettiği  her  hususta
                                               itaat, boyun eğme ve teslimiyettir.
            boyun  eğip  teslimiyet  göster-
            mek”
                                                   2. İSLAM İNANCININ TEMEL KAYNAKLARI
            Ragıp el-İsfahani
                                                   “…Eğer bir hususta anlaşmazlığa düşerseniz -Allah’a
            “Hz.  Peygamber’in  (s.a.v.)  ha-
                                               (c.c.)  ve  ahirete  gerçekten  inanıyorsanız-  onu  Allah’a
            ber  verdiklerini  samimiyetle
                                               (c.c.) ve Resul’e götürün (onların talimatına göre halle-
            benimseyip onlara uymak.”
                                               din); bu hem hayırlı hem de netice bakımından daha gü-
            Seyyid Şerif Cürcani
                                               zeldir.” (Nisa 59. ayet.)
                        (TDV İslam Ansiklopedisi,   Yukarıdaki ayette “anlaşmazlığı Allah’a (c.c.) ve Re-
                             “İslam” C 23, s. 1.)  sul’e götürmek” ifadesinden ne anlıyorsunuz?


             Dinimizde itikadi, ameli ve ahlaki hükümler özü itibariyle kitap ve sünnete dayanır. Müslü-
          manlar herhangi bir konuda bir hüküm çıkarmak ve karar vermek istediklerinde ilk başvura-
          cakları kaynaklar öncelikle Kur’an-ı Kerim ve sünnettir. İslam’da inanç, ibadet, ahlak ve hukuk
          konularında başvuru kaynağı olarak kullanılan dinî deliller, edille-i şer’iyye kavramıyla ifade
          edilir.  Bu delillerden birincisi Kur’an-ı Kerim, ikincisi Hz. Peygamberin (s.a.v.) söz ve davranışları
          olan sünnettir. Kur’an, insanlara neyin iyi neyin kötü olduğunu, Allah (c.c.) katında davranışla-
          rımızın değerinin ne olduğunu açıklar. Sünnet ise Kur’an’ın açıklamalarının nasıl uygulanacağını
          gösterir. Kur’an ve sünnetin İslam’ın temel kaynakları oluşunu Hz. Peygamber (s.a.v.) de  şu
          hadisinde bizlere bildirmiştir: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolu-
          nuzu şaşırmayacaksınız: Allah’ın Kitabı ve Peygamberinin sünneti.”
                                                                          5

          4  Mustafa Sinanoğlu, “İslam” TDV İslam Ansiklopedisi, C 23, s.1.
          5  İmam Malik, Muvatta, Kader, 3.


                                                       14
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10