Page 10 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 10
Bir Ayet
Medineli Müslüman hanımlardan Ümmü Ümare (r.a.), “Kur’an’da kadınların zikre-
dildiğini göremiyorum Ey Allah’ın Resulü.” deyince aşağıdaki ayetler nazil olmuştu.
(Tirmizî, Tefsiru’l-Kur’an, 33.)
“Doğrusu erkek ve kadın müslümanlar, erkek ve kadın müminler, boyun eğen
erkekler ve kadınlar, doğru sözlü erkekler ve kadınlar, sabırlı erkekler ve ka-
dınlar, gönülden bağlanan erkekler ve kadınlar, sadaka veren erkekler ve ka-
dınlar, oruç tutan erkekler ve kadınlar iffetlerini koruyan erkekler ve kadınlar,
Allah’ı çok anan erkekler ve kadınlar, işte Allah bunların hepsine mağfiret ve
büyük ecir hazırlamıştır. Allah ve Peygamber’i bir şeye hükmettiği zaman, ina-
nan erkek ve kadına artık işlerinde başka yolu seçmek yaraşmaz. Allah’a ve
Peygamber’e baş kaldıran şüphesiz apaçık bir şekilde sapmış olur.”
(Ahzâb suresi, 35-36. ayetler.)
Asr-ı saâdette hanımlar sosyal hayatın en zor ve en tehlikeli alanı olan savaşlarda dahi yer
alıyorlardı. Ümmü Ümare (r.a.) olarak da bilinen Nesibe b. Ka’b, Uhud Savaşı’na katılmış bir
hanımdı. Savaşta eşi ve oğluyla Hz. Peygamber’e siper olmuş, bir an olsun onu yalnız bırak-
mamıştı. Nebi’yi (s.a.v.) korumak uğruna yaralanmış, Hz. Peygamber’in övgüsüne mazhar
olmuştu. Nesibe b. Ka’b, Hudeybiye’de ve Hayber’in fethinde de bulundu. Nesibe (r.a.) gibi
26
savaşa bizzat katılmayan hanımlar ordunun su ve yemek ihtiyacını görerek yaralananları
tedavi etmişlerdi. Hz. Âişe ve Ümmü Süleym (r.a.), Uhud gününde gazilere su yetiştirmek
için gayret ve telaş içinde koşmaktan geri durmamışlardı. 27
Asr-ı saâdette hanımlar tıbbi sahada doktorluk, ebelik gibi görevler de üstlenmişti. Sütan-
nelik ve dadılık da kadınların sosyal hayatta rol üstlendikleri alanlardı. 28
4. Asr-ı Saâdette Aile
Kadın ve erkeğin huzur bulmak için kurdukları aile, İslam’a göre onları kötülükten ve gü-
nahtan da koruyacaktır. “... onlar, size örtüdürler, siz de onlara örtüsünüz...” ayeti
29
bunu güzel bir şekilde dile getirir. Evliliği ve aile kurmayı teşvik eden Allah Resulü (s.a.v.),
kendi aile yaşantısı ile cahiliye anlayışının aile ilişkilerine dair yanlış ve kötü adetlerini de-
ğiştirmiştir. Zira Cahiliye Çağı’nda güçlü olmak haklı olmak anlamına geldiği için erkeğin
aile içindeki gücü, ona zulüm yapma hakkını da veriyordu.
Bir Ayet
“Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi ve anne babanıza iyi davranmanızı
emretti. Onlardan biri veya ikisi senin yanında yaşlanırsa onlara öf bile deme!
Onları azarlama! İkisine de gönül alıcı güzel sözler söyle.”
(İsra suresi, 23. ayet.)
26 İbn Sa’d, et-Tabakât, C 8, s. 412-416.
27 bk. Buhârî, Menâkıbü’l-ensar, 18.
28 bk. Kettânî, Terâtibül’l-idariyye, C 2, s. 73-79.
29 Bakara suresi, 187. ayet.
108