Page 9 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 9

Peygamberimizin  (s.a.v.)  eğitim  sisteminde  öncelikle  muhatapların  inanç  esaslarını
            benimsemesinin öne çıktığı görülür. Daha sonra ibadetle ilgili hususların uygulaması-
            na geçilmiştir. Bu uygulamalar da birden ortaya çıkmamıştır. Mekke Dönemi’nde sabah
            ve akşam olmak üzere iki vakit kılınan namazın bugünkü hâlinin emredilmesi insanların
            dinî hassasiyetlerinin olgunlaşmasından sonradır. 35
            Muhatabın Özelliklerini Gözetmesi

            Allah Resulü (s.a.v.) karşısındaki insana anlayabileceği şekilde hitap ederdi. O, muhata-
            bının algılama düzeyini, ferdî farklılıklarını, öğrenim seviyesini, kültürel ve ekonomik duru-
            munu gözettiği gibi içinde bulunduğu anı da değerlendirirdi. Seçtiği örnek ve benzetmeler,
            muhatabının tanıdığı kavramlardan oluşmaktaydı. Allah Resulü (s.a.v.) bir gece ashabıyla
            beraberken gökyüzündeki hilali nasıl görüyorlarsa kıyamette Allah Teâlâ’yı da öyle apaçık
            göreceklerini söyleyerek ashabını müjdelemişti.  Böylelikle onların Allah (c.c.) ve ahiret
                                                         36
            inancının pekişmesini sağlamıştı.
            Peygamberimiz  (s.a.v.)  hitap  ettiği  kimselerin  bildiği  yönlerini  vurgulayarak  konuşmayı
            tercih etmiş ve onları ikna etmeye çalışmıştı. Allah Resulü (s.a.v.) savaşa katılmak için
            kendisinden izin isteyen bir sahabinin anne-babasının ona muhtaç durumda olduğunu öğ-
            reninice “Öyleyse onlar için çaba göster.”  diyerek ebeveynine olan sorumluluğunun daha
                                                  37
            acil olduğunu hatırlatmıştı. Rahmet Elçisi, Allah’a (c.c.) yakın olmak veya nafile ibadet
            kastıyla devamlı yapacağı bir tavsiye isteyenlere yaşına, yapabilme becerisine, bedevi
            ya da hadari oluşuna, kişilik yapısına göre farklı tavsiyelerde bulunmuştu. Kiminden si-
            nirlenmemesini isterken kiminden insanlara yemek yedirmesini, selam vermesini, güzel
            davranmasını ya da diline sahip olmasını istemişti.
            Sevgi, Şefkat ve Merhameti Esas Alması

            Allah  Resulü’nün  (s.a.v.)  engin  merhametinden
            herkes nasiplenmişti. Müminlere karşı sevgisi sı-
            nırsız olan Peygamberimizin (s.a.v.) şefkati, ona
            kaba davrananlara karşı sabır, zalimlere ise hida-
            yet dileme şeklinde tecelli etmişti. İnsanlara şef-
            katle davranışı sebebiyle katı veya ön yargılı olan
            kimseleri  bile  ikna  edebiliyordu.  Hz.  Âişe,  Pey-
            gamberimizin (s.a.v.) meclisinde herkesin kendi-
            sini  değerli  hissettiğini  ifade  eder. Allah  Resülü
            (s.a.v.)  yaklaşımı  ile  insanlara  değer  verirdi.  Bir
            günah işlemek için kendisinden izin isteyen gence                                Görsel 2.5
            etrafındakiler tepki gösterdiklerinde onları yatıştırmış, sakin ve şefkatli konuşma-  Mescitler eğitim
            sıyla gencin sorusunun doğru cevabını kendine buldurmuştu.  Peygamberimiz       amacı ile de
                                                                     38
            (s.a.v.) gencin kibir, alınganlık, acelecilik gibi zaaflarıyla savunmaya geçmesini   kullanılmıştır.
            gerektirecek bir tavırdan uzak durmuştu. Böylece gencin kimlik gelişimini müspet
            şekilde geliştirmesine imkân sağlamıştı. Nebi (s.a.v.), aynı tavrını bir bedevinin mescidi kir-
            letmesini engelleme olayında da sergilemiş, mescidi bir eğitim ortamına dönüştürmüştü.
                                                                                            39
            35 bk. İsra suresi 78. ayet; En’am suresi, 72. ayet.
            36 bk. Müslim, İman, 302.
            37 Müslim, Birr, 5.
            38 bk. Ahmed b. Hanbel, Müsned, C 5, s. 256-257.
            39 bk. Tirmizî, Taharet, 112.


                                                       53
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14