Page 4 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 4
Bir uyarıcı göndermedikçe insana sorumluluk yüklemeyeceğini
bildiren Cenab-ı Hak, Hz. Âdem’e hayatı nasıl anlamlandıraca-
ğını ve ibadet şekillerini öğretmiş, bu süreç diğer peygamberler-
le devam etmiştir. En güzel şekilde yaratılan insan, “aşağıların
4
aşağısına” da inebilir. İnsanın Rabbine dönüşünün şerefli hâl
5
üzere olması için elçilerle yolunu aydınlatması Allah Teâlâ’nın
kullarına olan merhametinin bir göstergesidir. Bir makineyi icat
eden mühendis nasıl ki onun parçalarının özelliklerini biliyorsa
insanın ihtiyaçlarını da en iyi Allah Teâlâ bilir.
Kur’an-ı Kerim’deki kıssalarda geçmiş ümmetlere gönderilen
peygamberlerin tebliğ çalışmalarına yer verilmiştir. Bu doğ-
rultuda ilahi emirleri önemsemeyen bazı kavimlerin başına
gelenlerden bahsedilerek insanların anlatılanlardan ibret al-
maları istenmiştir.
Görsel 2.1
Kur’an-ı Kerim’de Peygamberler, içinde bulunduğu toplumun tepkisiyle karşılaşmış ancak ken-
peygamberlerin dilerine verilen görevi yerine getirmekten asla vazgeçmemiştir. Hatta şiddetli
tebliğ
çalışmalarından baskılara karşı en büyük mücadeleyi veren Hz. Nuh, Hz. İbrahim, Hz. Musa,
6
bahsedilir. Hz. İsa ve Hz. Muhammed’e (s.a.v.) bu sebeple “ülü’l-azm” sıfatı verilmiştir.
Bu sıfat üstlendikleri tebliğ görevini yılgınlık göstermeden yerine getirdiklerini,
zorluklara göğüs germede azim ve sebat gösterdiklerini ifade eder.
Düşünelim Paylaşalım
“Her ümmetin bir peygamberi vardır. Peygamberleri geldiği zaman, aralarında
adaletle hükmedilir ve onlara asla zulmedilmez.” (Yunus suresi, 47. ayet.)
“Rabbimiz! İçlerinden onlara bir peygamber gönder; onlara ayetlerini okusun,
kitabı ve hikmeti öğretsin ve onları her kötülükten arındırsın. Şüphesiz, sen
mutlak güç sahibisin, hüküm ve hikmet sahibisin.” (Bakara suresi, 129. ayet.)
“Müjdeleyiciler ve uyarıcılar olarak peygamberler gönderdik ki insanların pey-
gamberlerden sonra Allah’a karşı bir bahaneleri olmasın…”
(Nisa suresi, 165. ayet.)
Peygamberlerin görevleri ile ilgili yukarıdaki ayetlerden çıkarılacak sonuçlar
neler olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
2. Peygamberimizin Eğitimde Temel İlke ve Metotları
Peygamberimize (s.a.v.) gelen ilk emir, “Yaratan Rabbinin adıyla oku.” ol-
7
muştur. Vahyin bu ilk kelamında “Rab” sıfatı zikredilerek Allah Teâlâ’nın kâi-
nattaki her şeyin sahibi olduğu, varlıkların ihtiyaçlarını gözettiği ve onla-
rı yönetip idare ettiği vurgulanır. Böylece onları hâlden hâle geçirerek terbiye
4 bk. Bakara suresi, 136. ayet; ÂI-i İmrân suresi, 84. ayet.
5 bk. Tin suresi, 4-5. ayetler.
6 bk. Ahkâf suresi, 35. ayet.
7 bk. Alak suresi, 1. ayet.
48