Page 6 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 6

ibadet için bile olsa dinde aşırılık olmadığı uyarısında bulunmuştu. En hayırlı olanın dünya için
                  ahiretini, ahiret için dünyasını feda etmemek olduğunu belirten Allah Resulü (s.a.v.), onlara
                  dengeyi gözeterek orta yolu bulmalarını tavsiye etmişti.  Ayrıca Cahiliye Dönemi’nde uğursuz
                                                                  12
                  sayılan bazı batıl inançları ortadan kaldırarak zihinlerdeki karmaşayı engellemişti. Hz. Pey-
                  gamber; çeşitli hayvan, eşya ve bazı günlerde uğursuzluk olduğuna dair cahiliye inanışlarını
                  reddederek Allah’ın (c.c.) kendine sığınanlardan vesvese ve korkuları giderdiğini belirtmiştir.
                                                                                                   13
                  Fal ve sihirle uğraşmayıp Rabbine tevekkül edenlerin de cennete gireceklerini müjdelemiştir. 14

                             Düşünelim Paylaşalım


                     Allah Resulü, yanlış inanç ve düşünceleri tashih ederken nasıl bir yol izle-
                     miştir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

                                       Kalp ve Nefs Eğitimine Öncelik Vermesi
                                       Kalp, insanın onu diğer canlılardan ayıran ve ilahi hitaba karşı so-
                                       rumlu  olan  manevi  merkezidir.  İnsanın  içindeki  his  ve  düşünceler
                                       dışarıya eylem olarak yansır. Allah Resulü (s.a.v.), “Allah sizin dış
                                       görünüşünüze ve mallarınıza bakmaz ancak kalplerinize ve amel-
                                       lerinize bakar.”  diyerek niyet ve amel arasındaki ilgiye dikkat çek-
                                                    15
                                       miştir. Davranıştaki gaye, Allah (c.c.) rızasından ve ihlastan uzak ol-
                                       duğunda amellerin bir değeri olmayacaktır. Peygamberimiz (s.a.v.),
                                       ihlasla amelde bulunmanın önemini, kıyamet günü Allah’ın huzuru-
                                       na amelleri boşa gitmiş olarak getirilen üç kimseyi örnek göstere-
                                       rek anlatır. Bunlar; kahraman denilsin diye savaşıp şehit olan, övgü
                                       için ilim öğrenip öğreten, cömert desinler diye malını hayır işlerine
                                       harcayan kimselerdir.  Bu kişiler, asıl niyetleri nedeniyle imtihanla-
                                                           16
                                       rını kaybetmişlerdir. Allah Resulü (s.a.v.), niyet edildiği hâlde çeşitli
                                       nedenlerden dolayı yapılamayan hayırlı bir amelin de yapılmış gibi
         Görsel 2.3
         İslam, kalp ve nefs   mükâfatla sonuçlanacağı müjdesini vermiştir. 17
         eğitimine önem      Kur’an-ı Kerim’de kalplerdeki her şeyin ahirette ortaya çıkacağından bahsedile-
         verir.
                             rek insanın hayra yönelmesi emredilir.  Yeni bir medeniyet ve toplum inşa etme
                                                               18
                  çabası içinde olan Peygamberimiz (s.a.v.), “Dikkat edin, vücutta bir et parçası vardır ki o sıh-
                  hatli olunca bütün vücut sağlam olur, o bozulunca bütün vücut bozulur. Dikkat edin işte o
                  kalptir.”  diyerek inancın yerleşeceği mekâna dikkat çekmiştir. Kalbin eğitimi için gerekli olan
                        19
                  yolları göstererek “Kul bir günah işlediğinde kalbinde siyah bir nokta belirir. Eğer sahibi pişman
                  olur tövbe ederse kalbi yine parlar. Günaha devam ederse bu leke çoğalır. Nihayet öyle bir
                  duruma gelir ki leke bütün kalbi istila eder.”  buyurmuştur. Resul-i Ekrem ayrıca nefsi etkile-
                                                        20
                  yen acelecilik gibi duygulardan kalbin bozulmasına ve imandan sapmasına sebep olan gıybet,
                  12 Buhârî, Nikâh, 1.
                  13 bk. Ebu Dâvûd, Tıb, 24.
                  14 bk. Buhârî, Rikak, 21.
                  15 Müslim, Birr, 34.
                  16 Müslim, İmâre, 152.
                  17 Buhârî, Rikak, 31.
                  18 bk. Târık suresi, 9. ayet.
                  19 Buhârî, İman, 39; Müslim, Müsakat, 107.
                  20 İbn Mâce, Zühd, 29.


                                                       50
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11