Page 5 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 2. Ünite
P. 5

ettiği ve layık oldukları makama ulaştırdığına dikkat çekilir. Ayrıca Hz. Peygamber’in ilim
            ve hikmetleri içeren Kur’an aracılığıyla insanları en mükemmele ulaştıracak bir tebliğ yap-
            tığı belirtilmiştir. Peygamberimizin (s.a.v.) on üç yıllık Mekke Dönemi’nde özellikle üzerin-
            de durduğu konular arasında inanç esasları başta
            gelir.

            İslam’ın kısa zamanda geniş bir coğrafyaya yayıl-
            masının en önemli sebebi, eğitim öğretimi merkeze
            almasıdır.  Bu  düşüncenin  pratik  örneklerini  Allah
            Resulü’nün (s.a.v.) uygulamalarında görmek müm-
            kündür. Resulullah (s.a.v.) tebliğin ilk dönemlerinde
            Erkam’ın (r.a.) evinde Müslümanlara Kur’an okuyup
            açıklıyor, sabır ve inançla onları eğitiyordu. Hicret
            öncesi  Mus’ab  b.  Umeyr’i  Medine’ye  göndererek
            insanların  İslam  hakkında  bilgilendirilmesini  sağ-
            lamıştı. Bedir Gazvesi’nde ele geçirilen esirlerden
            okur yazar olan her biri, Medineli on çocuğa okuma
            yazma öğretmesi karşılığında hürriyetlerine kavuş-                               Görsel 2.2
            muşlardı. Bu örnek, eğitim ve öğretim için her fırsatın değerlendirildiğini göster-  İslamiyet ilme ve
            mesi açısından önemlidir. Vahiy katiplerinden Zeyd b. Sabit bu sırada okuma yaz-  âlime önem verir.
            ma öğrenen ensar çocuklarından biriydi.

            Yanlış İnanç ve Düşüncelerin Tashihi
            Peygamber (s.a.v.), hedeflediği toplum modelinde öncelikle huzur ve barışın sağlanması
            gerektiğine inanmış ve ilk kardeşlik uygulamasını Mekke Dönemi’nde yapmıştı. Bu nedenle
            Allah Resulü (s.a.v.) hürriyetine kavuşturduğu Zeyd b. Harise’yi, Hz. Hamza ile kardeş ilan
            etmişti. Ebu Huzeyfe’nin azatlı kölesi Salim ise Mekke’de okuma yazma bilen birkaç kişiden
            biri olan Ebu Ubeyde b. Cerrah ile kardeş olmuştu.  Yine azat edilmiş Bilal-i Habeşi de Ku-
                                                          8
            reyş’in saygın üyesi Ubeyde b. el-Haris ile kardeşlik bağı kurmuştu.  Böylece Hz. Peygam-
                                                                         9
            ber, İslam’da makam, mevki ve ırk ayrımı olmadığını göstermiş; kişinin benmerkezcilikten
            uzaklaşıp diğerkâm olmasını sağlamıştır. Yeterliliğine bakarak azat edilmiş köleyi bile ordu
            kumandanı veya vali olarak görevlendirmişti.  Ortaya çıkan bir duvarın tuğlaları hükmünde-
                                                    10
            ki evrensel kardeşlik anlayışı, İslam’ın kitleler arasında yayılmasını hızlandırmıştı.

            Mahzum  kabilesinden  bir kadının hırsızlık yaptığında cezadan  kurtulmak için  soyunun
            üstünlüğünü öne çıkarması, Hz. Peygamber’i (s.a.v.) üzmüştü. Allah Resulü (s.a.v.), bir
            suç  işlendiğinde  suçlunun  toplumdaki  konumuna  göre  ceza  almasından  dolayı  önceki
            milletlerin helak olduğuna dikkat çekmişti. Cezayı hak eden kişinin kızı Fatıma (r.a.) olsa
            dahi adaletten ayrılamayacağını belirtmişti.  Peygamberimizin (s.a.v.) soy üstünlüğüne
                                                     11
            değer verilen bir toplumda devrim niteliğindeki bu davranışı önemli bir dönüm noktasıdır.
            Toplumun bir üyesi olarak onu ıslah etmekle görevli Hz. Peygamber, yanlış din anlayışlarını
            reddederek aşırılıklardan kaçınmayı tercih etmiştir. Ashabdan birisinin gecelerini namaza ayı-
            racağını, diğerinin gündüzlerini oruçla geçireceğini işiten Allah Resulü (s.a.v.) onları çağırarak
              8 Seyfullah Kara, Hz. Muhammed’in Oluşturmayı Hedeflediği Toplumun Bazı Sosyal Temel İlkeleri,
                 s. 485.
              9 İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed (s.a.s.) ve Evrensel Mesajı, s. 112-113.
            10 Buhârî, Meğâzî, 87.
            11 bk. Buhârî, Hudud, 11,12.


                                                       49
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10