Page 6 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 6

GENÇLİK VE DEĞERLER                                          4. Ünite






               2. Gençlerin Kişilik Gelişiminde Değerlerin Yeri ve Önemi

               Sizce insanların kişilik gelişimine etki eden faktörler nelerdir?

               Kişilik; bireyin inanç, tutum, değer, mizaç, duygu gibi yönleriyle fiziksel, ruhsal
            ve duygusal özelliklerini içine alan geniş bir kavramdır. Kişilikle ilişkili olarak karak-
            ter ve mizaç kavramları da kullanılır.
               Mizaç bireyin duygu ve davranış boyutlarını ifade eden bir kavramdır. Bir durum
            karşısında hissettiğimiz duygu, duygunun ortaya çıkma süresi ve duygu durumu-
            muzun sürekliliği mizacımız hakkında önemli ipuçları içerir. Aynı durum karşısında
            bir kişi şiddetli bir tepki verirken, bir diğeri tepkisiz kalabilir. Bu mizaçlarının farklı-
            lığından kaynaklanır. Karakter ise insanın içinde bulunduğu toplumun ahlak anlayı-
            şı ve değerler sistemine uygun bir davranış tarzını benimsemesine denir.  Buradan
                                                                                          2
            hareketle  karakter,  bireyin  zaman  içinde  kazandığı  özellikleri  ifade  etmektedir.
            Örneğin Hz. Ebu Bekir (r.a.), Hz. Ömer (r.a.), Hz. Osman (r.a.) ve Hz. Ali (r.a.) farklı
            mizaçlara sahip olsalar da yetiştikleri çevre ve edindikleri ahlak bakımından ben-
            zer karakterlere sahiptir. Kişiliğin bir parçası olan karakter, bireyin sosyal normlara
            uyumunu ifade ettiğinden, topluma yön veren değerler kişilik gelişimini etkiler.
               İslam dini bireye öğütlediği ahlaki ilkelerle, kişilik gelişimine olumlu yönde etki
            eden mesajlar içerir. Kur’an-ı Kerim’de “Şüphesiz Allah, adaleti, iyiliği, akraba-
            ya yardım etmeyi emreder; çirkin işleri, kötülüğü ve taşkınlığı da yasaklar. O,
            düşünüp tutasınız diye size öğüt verir.”  buyrularak İslam dininin kişiyi iyiye ve
                                                         3
            güzele yönlendiren öğütleri vurgulanmıştır.
               İnsan, hayatını anlamlandıran değerlerle ilk olarak ailede karşılaşır. Çocukların
            ilk öğrenmeleri ailedeki büyükleri taklit ederek gerçekleşir. Anne baba sahip ol-
            dukları değerleri çocuklarına davranışlarıyla aktarır. İslam anne babaya çocuklarına
            ahlaki değerleri kazandırma sorumluluğu yükler. Bu konuda Hz. Peygamber (s.a.v.)
            şöyle buyurmuştur: “Hiçbir baba, evladına güzel terbiyeden daha üstün bir hediye
            vermemiştir.”
                          4
               Gençlerin kişilik gelişiminde ailenin yanında çevrenin etkisi de önemlidir. Genç-
            lik  döneminde  eğitim  kurumları,  iletişim  araçları,  arkadaşlık  ilişkileri  değerlerin
            kazanılması açısından belirleyici bir
            role sahiptir. Toplumların geleceği               NOT EDELİM
            olan gençlerin iyi yetiştirilmesi eği-
            tim kurumlarının temel görevidir.
                                                      “İyi arkadaşla kötü arkadaş misk taşıyan kimse
               Teknolojinin  gelişmesiyle  ileti-     ile körük üfüren kimse gibidir. Misk taşıyan
            şim  araçları  çeşitlenerek  yaygın-      ya sana onu ikram eder yahut sen ondan
            laşmıştır.  Bu  araçların  bilinçli  kul-  (miski) satın alırsın ya da ondan güzel bir koku
            lanılması gerekir. Aksi halde kişilik     duyarsın. Körük üfüren kimse ise ya elbiseni
            gelişimi  açısından  olumsuz  sonuç-      yakar ya da ondan kötü bir koku duyarsın!”
            larla  karşılaşılabilir.  Son  zamanlar-  (Müslim, Birr, 146.)
            da çokça gündeme gelen teknoloji
            bağımlılığı ciddi sorunlara neden olmaktadır.


            2  bk. Feriha Baymur, Genel Psikoloji, s. 252.
            3  Nahl suresi, 90. ayet.
            4  Tirmizî, Birr, 33.
                                                        89
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11