Page 10 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 10

GENÇLİK VE DEĞERLER                                          4. Ünite






               Adalet, insanların sahip oldukları hakların belirlenmesini ve bu hakların sahip-
            lerine teslim edilmesini sağlayan temel değerdir. Adaletli kimse herkesin hakkını
            gözetir, hak sahibine hakkını verir. Her durumda haklı olanın yanında yer alır. Güçlü
            de olsa haksıza karşı durur. Herkese
            layık olduğu şekilde davranır. İşi eh-       BİLİYOR MUSUNUZ?
            line  verir.  Ölçü  ve  tartıyı  dürüstçe,
            dosdoğru  yapar.  Kendi  ve  yakınları                             Adaletin zıddı
            aleyhine de olsa şahitliğini adaletle         Adaletli olmak        olan zulüm
            yapar, gerçekleri çarpıtmaz. Yaptığı              dürüst,          ise, haksızlık,
            iş her neyse onu gereğince yapar.                  insaflı,          insafsızlık,
               Adaleti  gözetmek  hem  fertlerin              dengeli,            zorbalık,
            hem de toplumların huzuru için za-            ölçülü, ilkeli ve    tutarsızlık ve
                                                                               taşkınlık gibi
            ruridir. Şayet bir toplumda işler ge-         samimi olmayı       erdemsizliklere
                                                             gerektirir.
            reği  gibi  yapılmaz  ve  hak  sahibine                             sebep olur.
            hakkı  verilmezse  o  toplumda  dirlik
            ve düzenden bahsedilemez.

               Hikmet
               Bilgelik, yerindelik, isabet etmek ve uygunluk anlamlarına gelen hikmet temel
            değerlerden biridir. İnsanın Allah’ı (c.c.) gereği gibi bilmesi ve kişiyi cahilce davra-
            nışlar yapmaktan alıkoyması sebebiyle bilgelik olarak da anlamlandırılmıştır.
               Hikmet kavramının, fıkıh, adalet ve ilim kavramlarıyla yakından ilgisi vardır. Hik-
            met, derin anlayış sahibi olma, dinin inceliklerini bilme anlamı bakımından fıkıh
            kavramıyla alakalıdır. Her şeyi yerli yerine koyma anlamı yönünden adalet kavra-
            mıyla, bilmek manası açısından da ilim kavramıyla ilişkilidir.
               Yüce Allah bir ayette; “O, ümmilere, içlerinden, kendilerine ayetlerini okuyan,
            onları temizleyen, onlara kitabı ve hikmeti öğreten bir peygamber gönderen-
            dir...”  buyurarak Hz. Peygamberin vazifelerinden birinin de hikmeti öğretmek ol-
                  15
            duğunu bildirmiştir. İslam âlimlerine göre hikmet Kur’an-ı Kerim’i ve sünneti doğru
            anlama kabiliyeti olarak da anlaşılmıştır.

               Kur’an-ı Kerim’de nübüvvet ve peygamberlik anlamlarına gelen hikmet; gerçeği
            açıklayan, şüpheyi gideren kesin delil, kanıt yerine de kullanılmaktadır. Örneğin
            bir ayette Yüce Allah şöyle buyurmaktadır: “(Ey Muhammed!) Rabbinin yoluna,
            hikmetle, güzel öğütle çağır...”
                                               16
                        NOT EDELİM




                  Allah’a dayan, sa’ye sarıl, hikmete râm ol,

                  Yol varsa budur, bilmiyorum başka çıkar yol!


                                     (Mehmet Akif Ersoy, Safahat, s. 449.)



            15  Cuma suresi, 2. ayet.
            16  Nahl suresi, 125.ayet.
                                                        93
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15