Page 5 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 5

3. Ünite            İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR



            Tasavvuf Dönemi                                      NOT EDELİM

               Tasavvuf tarihçileri, sufi ve tasavvuf kavram-
          larının kullanılmaya ve ilk sufi adlarının duyulma-  Marifet:  Bilgi,  irfan,  tecrübe,  tanıma,
          ya başlandığı bu döneme "Tasavvuf Dönemi" adını    aşinalık. Sufilerin ruhani hâlleri yaşaya-
          vermektedirler.  Hicri  2.  asrın  sonundan,  tarikat-  rak, manevi ve ilahi hakikatleri tatması.
          ların  kurumsallaştığı  döneme  kadar  olan  yaklaşık   Mâsîva:  Allah’ın  (c.c.)  zatı  dışındaki
          dört asırlık zaman dilimini kapsar. Ma'ruf Kerhi (ö.   bütün varlıklar.
          815), Cüneyd-i Bağdadi (ö.908) ve Gazzâlî (ö.1111)   Seyr-u  Sülûk:  Hakk'a  ermek  için  bir
          gibi büyük sufi ve mutasavvıflar bu dönemde yetiş-  rehberin öncülüğünde ve denetiminde
          miştir.  Hicri 3. ve 4. yüzyıllarda ise Zünnun-i Mısri   çıkılan manevi ve ruhi yolculuk.
               11
          (ö.858), Beyazıd-ı Bestami (ö.874) gibi meşhur sufi-
          lerin öncülüğünde tasavvufi düşünce ve uygulama    Tezkiye:  Temizlenme.  Nefsi  manevi
          kendine özgü terim, yöntem ve teorisiyle bir sistem   kirlerden arındırma.
          hâline gelmiştir. Bu dönem aynı zamanda tasavvuf     (Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, s.
          düşüncesinin bir ilim olarak ortaya çıktığı ve klasik                      347, 348, 467, 535)
          eserlerin yazılmaya başlandığı dönemdir.

            Tarikat Dönemi

               Hicri 6. asırdan itibaren tarikatların kurumsallaştığı ve sosyal hayatın bir parçası hâline
          geldiği  dönemdir.  Bu  dönem,  İbn  Arabî,  Mevlana  gibi  büyük  temsilcilerin  yetiştiği,  şiir  ve
          edebiyatta  tasavvufla  ilgili  önemli  eserlerin  verildiği  dönemdir.  Bu  dönemde  ortaya  konan
          eserlerin ve kurumsal bir kimlik  kazanan tarikatların bazıları etkisini  günümüzde de devam
          ettirmektedir.  Gazzâlî’nin etkisiyle daha da yaygınlaşan tasavvuf düşüncesi, 12. ve 13. asırlarda
                       12
          Abdulkadir  Geylânî  (ö.1166),  Ahmet  Yesevi  (ö.1166),  Ahmet  Rifai  (ö.1182)  ve  Bahauddin
          Nakşibend (ö.1389) gibi meşhur mutasavvıflar tarafından tarikat yapılarına dönüştürülmüştür.

               İslam tasavvufu, sadece teorik planda kalmayarak , gündelik hayatı etkilemiştir. Tarikatlar
          yoluyla pratik hayatta uygulamaya geçirilmiştir. Teoride "tasavvuf" diye adlandırılan bu akımın
          pratik hayatta aldığı isim "tarikattır." 13
                           Tasavvufi düşüncenin dönemleri ve öne çıkan şahsiyetler

                      1                             2                               3




                 ZÜHT DÖNEMİ                  TASAVVUF DÖNEMİ                   TARİKAT DÖNEMİ
                                                                              » Abdulkâdir Geylânî
                  » Hasan-ı Basrî              » Zünnun-i Mısrî               » Ahmet Yesevî
                  » Rabia el-Adeviyye          » Beyazıt-ı Bestamî            » Ahmet Rıfaî
                                               » Gazzâlî                      » İbn Arabî
                                               » Cüneyd-i Bağdâdî             » Mevlana

                     Hicri                          Hicri                          Hicri
                    1. ve 2.                      3. ve 4.                       6. asır ve
                      asır                          asır                          sonrası



          11 H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 87.
          12 H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s. 87.
          13 Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, s. 97.
                                                      72
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10