Page 9 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 9

3. Ünite            İSLAM DÜŞÜNCESİNDE TASAVVUFİ YORUMLAR



            Yesevilik

               Yesevilik,  Hoca  Ahmet  Yesevi’nin
          (1093-1166)  görüş  ve  düşünceleri  çerçe-
          vesinde oluşmuş tasavvufi bir akımdır. Ah-
          met Yesevi, Batı Türkistan’da bulunan Yesi
          şehrinin Sayram kasabasında dünyaya gel-
          miştir. Önemli bir mutasavvıf olan Arslan
          Baba’dan ders aldıktan sonra ilim öğren-
          mek için Buhara’ya gitmiş ve Yusuf Heme-
          dani’den ilim tahsil etmiştir. Hocası Arslan
          Baba’nın  vefatından  sonra  Yesi’ye  dönen
          Ahmet Yesevi pek çok öğrenci yetiştirmiş-
          tir.    Hayatında  Hz.  Peygamber  sevgisinin   12.1.3. Ahmet Yesevi Türbesi/Kazakistan
          çok önemli bir yeri olan Ahmet Yesevi, bu sevgi ve bağlılığı, tüm hayatı boyunca hem kendisi
          yaşamış hem de öğrencilerine aktarmıştır. Hoca Ahmet Yesevi, Pir-i Türkistan olarak anılmış ve
          Yesi'de vefat etmiştir.

               Ahmet  Yesevi,  Türkler  arasında  İs-    YESEVİLİKTE YER ALAN TEMEL İLKELER
          lam’ın yayılmasında önemli rol oynamıştır.
          Onun  yetiştirdiği  öğrenciler,  Türk  illerine   Kur'an ve sünnete uygun yaşamak
          dağılarak  insanlara  İslam’ı  anlatmışlardır.   Züht ve takvaya önem vermek
          Hoca Ahmet Yesevi’nin güzel ahlakı ve dinî
          değerleri  konu  alan  şiirlerine  hikmet  adı   Devamlı abdestli gezmek
          verilir. Onun şiirleri, "Divan-ı Hikmet" adlı
          eserde toplanmıştır. Hikmetler şekil ve ve-  Dünya malına ve zevklerine önem vermemek
          zin bakımından millî, muhteva bakımından    Allah'ı (c.c.) çokça zikretmek
          İslami unsurları yansıtmaktadır. 26
               Yesevilikte İnsan-Allah (c.c.) ilişkisinin önemli bir yeri vardır. Buna göre insan her an Yüce
          Allah’a (c.c.)  yaklaşma gayreti içinde olmalıdır. Allah’tan (c.c.) korkmalı fakat hiçbir zaman O'n-
          dan ümidini kesmemelidir. Her an Allah’ı (c.c.) zikretmeli, sürekli Allah’a (c.c.) kavuşacağı zama-
          nı düşünmelidir.  Yesevilik Orta Asya’dan Anadolu’ya, oradan Balkanlara kadar geniş bir coğ-
                         27
          rafyada yayılmış, taraftar bulmuştur. Hacı Bektaş-ı Veli, Abdal Musa, Geyikli Baba, Sarı Saltuk
          gibi mutasavvıflar hem İslamiyet’in hem de Yesevilik düşüncesinin Anadolu’da yayılmasında
          etkili olmuşlardır. 28
                                                 72. HİKMET
                             Ey dostlarım, ölsem ben, bilmem ki halim ne olur;
                              Kabre girip yatsam ben, bilmem ki halim ne olur.
                              Götürüp kabre koysalar, arkaya bakmadan dönseler,
                              Soru-sualim sorsalar, bilmem ki halim ne olur...
                              Ey Kul Ahmed, sen bu gün, eyle ibadet gece ve gündüz
                              Deme ki ömrümdür uzun, bilmem ki halim ne olur
                                                     (Ahmet Yesevi, Divan-ı Hikmet, s. 170.)
          26 Kadir Özköse, Anadolu Tasavvuf Önderleri, s. 107.
          27 H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, s.43.
          28 bk. İ. Agâh Çubukçu, Türk-İslam Kültürü Üzerine Araştırmalar ve Görüşler, s. 211–212.
                                                      76
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14