Page 6 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 6

ANADOLU'DA İSLAM                                       2. Ünite



               Horasan, Anadolu ve Balkanlar’da İslamiyet’in Yayılması

                  Ribat, fütüvvet ve ahilik teşkilatları Horasan, Anadolu ve Balkanlar'da İslamiyet'in yayıl-
            masında, özellikle sayıca çok kalabalık bir kesimi oluşturan göçebe Türklerin İslamlaşmasında
            etkili rol oynamıştır.
























                                     12.1.3. Sûse ribatından bir görünüm/Tunus

                  Sınır  boylarında  ve  stratejik  mevkilerde  bulunan  askerî  amaçlı  sağlam  yapılar  olan
            ribatlarda askerî eğitim ve hazırlıklar yapılırdı. İslamiyet'in Maveraünnehir ve Horasan'da güç
            kazanmasından sonra ribatlar giderek birer tekke ve zaviyeye dönüştü; derviş, sufi ve eren adı
            verilen mutasavvıflar için İslam’ı yayma faaliyetlerinin merkezi oldu. Ticaret yolları üzerinde
            inşa edilen ribatlar da İslamlaşmanın tamamlanmasından sonra kervanların yol güvenliğini ve
            konaklama ihtiyaçlarını sağlamaya yönelik birer  kervansaray olarak hizmet vermeye başladılar.
            Böylece  Hakk'a  davet  yanında  halka  hizmeti  de  görev  olarak  üstlendi.  Tekke,  zaviye  ve
            kervansaraylarda bulunan mutasavvıflar sayesinde Türkler İslamiyet'i kabul etmekle kalmayıp
            İslam'a hizmet için askerî, sosyal, dinî ve fikrî her alanda etkin faaliyet gösterdiler.


                        BİLGİ KUTUSU


              Gençlik,  erlik,  yiğitlik  anlamında  Arapça  bir  kelime  olan  fütüvvet,  bir  çeşit  fedakârlık,
              mertlik, yiğitlik teşkilatıdır. Başta Bağdat olmak üzere büyük İslam kentlerinde işsiz güçsüz
              dolaşan gençler fütüvvet teşkilatında toplanmıştır. Bu teşkilat başlangıçta tasavvuf ile iç içe
              iken zamanla mesleki bir teşekkül olan ahi teşkilatının temelini oluşturmuştur. Ahi kelimesi
              Arapçada “kardeş”, Türkçede ise “cömert” manasına gelmektedir. Ahiler bekâr ve sanat
              sahibi  gençlerin  oluşturduğu  bir  tür  cemiyettir.  Ahi  birliklerine  aynı  zamanda  “fütüvvet
              birlikleri”, genç ahilere “feta”, ahi teşkilatının inanç, adap, ilke, kural ve esaslarının yazılı
              olduğu kaynaklara da "fütüvvetname" denir.

                   (Mehmet Zeki Pakalın, Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, C 1, s. 645; Yusuf Ekinci, Ahilik, s. 12; Kaşgarlı Mahmut,
                                                                              Divan-ı Lügati’t-Türk, C 1, s. 84.)







                                                        51
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11