Page 10 - 12. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 10

ANADOLU'DA İSLAM                                       2. Ünite




            değerlendirirler.  Caferilik, günümüzde, İran, Irak, Suriye, Lübnan ve Afganistan’da yaygındır.
                            18
            Türkiye’de de Caferi vatandaşlarımız vardır.
                        BİLİYOR MUSUNUZ?

              Caferilik mezhebine;

              12 imamı kabul ettikleri için "İsna Aşeriyye", masum olduğuna inanılan imamlara inanmayı
              imanın  şartlarından  saydıklarından  dolayı  "İmamiyye",  Cafer  es-Sadık’ın  görüşlerine

              dayanmaları nedeniyle "Caferiyye" denmektedir.
                                                   (Hayrettin Karaman, "Caferiyye", TDV İslam Ansiklopedisi, C 7, s. 4-10.)

               Maturidi

                  Asıl  adı  Ebu  Mansur  b.  Muhammed
            olan  Maturidi,  Özbekistan’ın  Semerkant
            şehrinin  Maturid  mahallesinde  doğduğu
            için Maturidi ismiyle anılır. Doğum tarihi ke-
            sin olarak bilinmeyen İmam Maturidi, 944
            yılında yine aynı şehirde vefat etmiştir.  Ebu
            Hanife’nin  inanç  alanındaki  görüşleri  etra-
            fında  Ehl-i  sünnet  itikadının  sistemli  hâle
            gelmesini  sağlamıştır.   Hatta  günümüze
                                  19
            intikal eden eserlerden hareket edildiği tak-
            dirde Ehl-i sünnet inancının kurucusu olarak
            Ebu Mansur el-Maturidi'yi kabul etmek ge-
            rekir. 20
                  Maturidi; kelam, tefsir, fıkıh ve mez-  12.1.6. İmam Maturidi'nin Türbesi/Semerkant
            hepler  tarihi  alanlarındaki  çalışmalarıyla
            tanınmaktadır. Kitabü’t-Tevhid adlı eseri kelam ilminin klasiklerinden biri hâline gelmiştir. Bu
            eserden İmam Maturidi’nin döneminde var olan yanlış inanç ve düşüncelerle akli önermeler
            ve mantıki delillendirmeleri çokça kullanarak mücadele ettiği anlaşılmaktadır.  Dinde sadece
                                                                                        21
            nakille yetinip akla fazla yer vermeyen Selefiyye ile aklı öne çıkaran ancak sınırlarını tayin etme-
            yen Mutezile mezheplerinin hâkim olduğu dönemde Maturidi nakille aklı uzlaştırma yöntemini
            uygulayıp geliştirmiştir. Onun bu yöntemi geniş kitlelerce kabul edilmiştir. İmam Maturidi’nin
            itikadi konularda görüşlerini açıkladığı eseri Kitabü’t-Tevhid’dir ve Türkçe'ye çevrilmiştir. Ayrıca
            önemli eserlerinden birisi de Te'vilâtü'l-Kur'an isimli tefsir kitabıdır.

                  Kitabu’t-Tevhid  ve  Te’vîlât  adlı  eserleri  incelendiğinde,  kendinden  önceki  kelamcıların
            tartışmadığı önemli problemleri tartıştığı, daha önce kullanılmayan akli ve naklî temellendir-
            melerde bulunduğu ve kelama gerçek anlamda bir bilim hüviyeti kazandırdığı açıkça görüle-
            cektir. Onun kelam ilmine kazandırdığı en önemli yeniliklerden biri, bilgi kuramıdır. Bilgi kuramı
            Maturidi ile birlikte kelamın müstakil bir konusu olmuştur.  Maturidi bu kuramıyla, akıl ve  du-


            18 Ahmet Turan, İslam Mezhepleri Tarihi, s. 91-92.
            19 Yusuf Şevki Yavuz, “Maturidiyye”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 28, s. 165.
            20 Bekir Topaloğlu, “Maturidi: Kelama Dair Görüşleri”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 28, s. 151.
            21 bk. H. İsmail Doğan, İmam Maturidi’nin Heretik Akımlara Yönelttiği Eleştiriler, s. 53.
                                                        55
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15