Page 9 - Fıkıh 1. Ünite
P. 9

1. Ünite - Fıkıh İlmi


            5.3. Kamu Yararının Gözetil mesi

            Modern hukukta, toplumun veya devletin gereksinimle-
          riyle ilgili olan idari tasarruflara kamu yararı denilmektedir.

            İslam hukukunda “Toplumla ilgili düzenlemeler, maslaha-
          ta bağlıdır.” kaidesi gereğince yöneticilerin tasarruflarının
          kamu yararına uygun olması gerekmektedir.
            Bazı durumlarda kamu yararı ile fertlere ait menfaatler
          arasında çatışma olabilir. Böyle durumlarda kamu yararı
          tercih edilir. Ancak kişilerin uğradıkları zararlar da devlet
          tarafından değerine uygun bir bedel ile tazmin edilir. Böyle-  Yol yapım çalışması, kamu yararının
          ce kamu yararı ile kişisel haklar arasında bir denge kurul-      gözetilmesine bir örnektir.
          muş olur.

            5.4. Adaletin Gözetilmesi

            Adalet; ferdî ve toplumsal hayatta hakkaniyet ve eşitlik
          ilkelerine uygun yaşamayı, her şeyi yerli yerine koymayı,
          hak ve hukuka uygun hareket etmeyi, herkese hak ettiği şeyi
          vermeyi ve hak sahibine hakkını vermeyi ifade etmektedir.
            Adalet,  Kur’an’ın  üzerinde  durduğu  temel  ilkelerden
          biridir. Nitekim Allah Teâlâ Kur’an-ı Kerim'de adaletin         Adalet ile hareket eden kurtulur.
          titizlikle yerine getirilmesini emretmiş ve Nisa suresinin     Zulmeden ise ahirette perişan olur.
          135. ayetinde şöyle buyurmuştur.

            “Ey iman edenler! Kendiniz, ana babanız ve en
          yakınlarınızın aleyhine de olsa Allah için şahitlik
          yaparak  adaleti  titizlikle  ayakta  tutan  kimseler   Kenar-ı Dicle’de bir kurt kapsa koyunu,
          olun. (Şahitlik ettikleriniz) zengin veya fakir de    Gelir de adl-i ilahi sorar Ömer’den onu.
          olsalar (adaletten ayrılmayın). Çünkü Allah ikisine                  (Mehmet Akif Ersoy, Safahat,
          de daha yakındır. Öyle ise adaleti yerine getirmede                    Koca Karı ile Ömer Şiiri)
          nefsinize uymayın. Eğer (şahitlik ederken gerçeği)        Hz. Ömer’in adaletinin temeli nedir?
          çarpıtırsanız veya (şahitlikten) çekinirseniz (bilin     Düşününüz ve yorumlayınız.
          ki) şüphesiz  Allah yaptıklarınızdan  hakkıyla
          haberdardır.”
            Adalet ilkesi, hukuka bağlı
          kalmayı, eşitlik ve hakkaniyete
          uygun hareket etmeyi gerektirir.      Allah Teâlâ (c.c.) Nahl suresi, 90. ayette şöyle buyurur:
          Adaletin olmadığı yerde zulüm ve     ٰ ْ َ َ ٰ ْ  ُ  ْ            ْ    ْ َ  ْ  ُ ُ َ َ ّٰ  َّ
                                                                                         ْ
                                                                        َ ْ
                                                                ٔ َٓ َ
                                                                              َ
          haksızlık var demektir. Zulmün   هنيو برقلا يِذ  ۬ ِ ىاتياو ناسحِلاو لدعلاب رماي للا نِا ﴿
                                                                   ۪ ِ
                                                                                ِ
                                                                                     ِ
          olduğu yere korku ve huzursuzluk       َ   َّ َ َ ْ ُ  َّ َ  ُ  َ ْ  ْ  َ  ْ ُ َ  َٓ ْ َ  ْ  َ
                                                                                     ْ
                                                              َ ْ ُ
                                                                            َ َ
                                                    ُ
          hâkim olur. Nitekim bu hakikatı   ﴾ نوركذت مكلعل مكظِعي ۚغلاو ركنملاو ِءاشحفلا نع
                                                                                                 ِ
                                                                                ِ
                                                                          ِ
          ifade etmek için atasözlerimizde
          şöyle denilmiştir: “Zulüm ile         “Şüphesiz Allah, adaleti, iyilik yapmayı, yakınlara yardım etmeyi
          âbâd olanın, ahiri berbat olur.” ve   emreder; hayasızlığı, fenalık ve azgınlığı da yasaklar. O, düşünüp
          “Küfür devam eder, ancak zulüm     tutasınız diye size öğüt verir.”
          devam etmez.”
                                                         19
   4   5   6   7   8   9   10   11