Page 7 - 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 7

DİN VE HAYAT




               2. Dinin Temel Gayesi

               Sizce dinin amacı ne olabilir?
               Dinin temel gayesi insanların dünya ve ahiret mutluluğunu sağlamaktır. “Allah
            esenlik yurduna çağırıyor. Dileyene (mutluluğa ulaştıracak) doğru yolları gös-
            teriyor.”  ayetinde belirtildiği üzere Yüce Allah din vasıtasıyla insanları ebedi mut-
                      8
            luluğa çağırır ve bunun yollarını gösterir.
               İslam’ın açıkladığı emir ve yasakların amacı; insanı ahlaken yüceltmektir. İnsanlar
            toplumda bir arada yaşarken hem ahlaki hem de hukuki bir takım yasalara uymak
            zorundadır.  İslam  dininin  ahlaki  ve  hukuki  düzenlemeleri  bireysel  ve  toplumsal
            hakları güvence altına alır.

               Hak; sözlükte gerçek, doğru, gerçeğe uygun, adalet, pay ve emek karşılığı ve-
            rilen ücret anlamlarına gelir. Terim anlamı olarak hak; dinin ve hukuk düzeninin
            kişiye tanıdığı yetki ve ayrıcalıktır.  Kur’an-ı Kerim’de hak kelimesi gerçeğe uygun
                                                 9
            söz , doğru haber , doğru yol  gibi anlamlarda kullanılmıştır. Hz. Peygamberin
                                 11
                10
                                              12
            hadislerinde ise varlığı kesin olan, kuşkuya yer bırakmayacak kesinlikte gerçek ve
            sabit olan şey anlamında kullanılmaktadır. Hz. Muhammed’in (s.a.v.) şu duasında
            hak kelimesi aynı zamanda Yüce Allah’ın ismi olarak belirtilmektedir: “Allahım! Sen
            haksın, senin vaadin haktır, sana kavuşmak haktır, senin sözün haktır, cennet haktır,
            cehennem haktır, peygamberler haktır, Muhammed haktır, kıyamet haktır.”
                                                                                          13

                 DEĞERLENDİRELİM


               Hz. Muhammed (s.a.v.) bir keresinde, “ Müflis (iflas etmiş kişi) kimdir bilir misiniz?” diye
               sorar. Sahabe “Bizim aramızda müflis, parası ve eşyası olmayan kimsedir.” diye karşılık
               verince şöyle buyurur: “Benim ümmetimden müflis o kimsedir ki kıyamet gününde namaz,
               oruç ve zekât (gibi ibadetlerin sevabıyla) gelir. Ancak şuna sövmüş, buna iftirada bulun-
               muş, ötekinin malını yemiş, berikinin kanını dökmüş, diğerini de dövmüş olarak gelir. Hesap

               gününde hakkına girdiği kimselere onun iyiliklerinden alınıp dağıtılır. Eğer yaptığı iyilikle-
               ri kötülüklerinin cezasını karşılamaya yetmezse hak sahiplerinin günahlarından alınarak
               onun üzerine yüklenir. Sonra da günahkâr bir kimse olarak cehenneme atılır. İşte asıl müflis
               bu kişidir.”
                                                                              (Müslim, Birr ve Sıla, 59.)
               Yukarıdaki hadisi İslam’ın haklara verdiği önem açısından değerlendiriniz.


            8     Yûnus suresi, 25. ayet.
            9      bk. MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s, 145.
            10   bk. A‘râf suresi, 169. ayet; Sâd suresi, 84. ayet.
            11   bk. Mü’minûn suresi, 62. ayet.
            12   bk. Yûnus suresi, 35. ayet.
            13   Buhârî, Teheccüd, 1.

                                                       74
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12