Page 10 - 8. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 10
3. ÜNİTE
Hz. Muhammed (s.a.v.) gerek uygulamaları gerekse açıklamaları ile aile hayatı-
nın önemini bizlere göstermiştir. Hz. Muhammed (s.a.v) bir hadisinde şöyle buyur-
maktadır: “Ey gençler! Aranızda gücü yeten evlensin. Çünkü evlenmek gözü haram-
dan korumak ve iffeti muhafaza etmek için en iyi yoldur…” 21
İslam dininin aileye verdiği
önem, kişinin ilk eğitim aldığı sos-
yal kurum olmasından kaynakla-
nır. Birey ailede iyiyi doğruyu öğ-
renir. Hayata hazırlanır. Toplum
içinde nasıl davranacağını anne
babasından öğrenir. Birey dinî de-
ğerleri, güzel ahlaki davranışları
anne babasından öğrenerek haya-
ta geçirir. Bu yönüyle aile bir okul
gibidir. Anne babalar kazandıkları
deneyimlerini çocuklarına aktara- Neslin korunması ailenin korunmasıyla
mümkündür.
rak onların gelişimini tamamlama-
larına yardımcı olurlar. Çocuklar milli ve manevi değerleri, sevgi, şefkat, merhamet,
birlikte iş yapma gibi ahlaki değerleri de aile ortamında edinirler.
Aklın Korunması
Allah’ın (c.c.) insana verdiği en önemli nimetlerden biri de akıldır. Kişinin dinen
mükellef olabilmesi için akıl sağlığının yerinde olması gerekir. Hz. Muhammed
(s.a.v.) bu konuda şöyle buyurmuştur: “Şu üç kimseden sorumluluk kaldırılmıştır: Er-
genlik çağına gelinceye dek çocuklardan, uyanıncaya kadar uyuyandan, akli dengesi
yerinde olmayandan.”
22
İslam dini, insanın akıl sağlığına zarar veren şeylerden uzak durulmasını
istemiştir. Bu nedenle akla zarar veren içki, uyuşturucu maddeler ve diğer zararlı
maddelerin kullanımını yasaklamıştır. Bu konuda Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:
23
“Ey İnananlar! İçki, kumar, putlar ve fal okları şüphesiz şeytan işi pisliklerdir,
bunlardan kaçının ki saadete eresiniz.” Hz. Muhammed (s.a.v.) akıl sağlığına za-
24
rar veren içki konusunda “İçki bütün kötülüklerin anasıdır.” buyurarak bu konuya
25
dikkati çekmiştir.
21 Buhârî, Nikâh, 3.
22 İbn Mâce, Talak, 15.
23 bk. Mâide suresi, 90-91. ayetler.
24 Mâide suresi, 90. ayet.
25 Nesâî, Eşribe, 44.
77