Page 5 - Akaid 3. Ünite
P. 5
3. Ünite 3. Ünite ALLAH’A İMAN
Özetle diyebiliriz ki Allah’a inanma duygusu her insanda doğuştan vardır. Her insan çevresin-
de gördüklerinin bir sahibi olduğuna, tüm bunları var eden bir yüce yaratıcı olduğu inancına eğilimli
doğar. Ancak insan doğru bir yaratıcı anlayışına ulaşamazsa bu ihtiyacını farklı şekillerde giderme-
ye çalışmakta ve kendisinden daha düşük varlıklara ilah diye tapabilmektedir. Dinler tarihi bunun
sayısız örnekleriyle doludur. Bu yüzden müminler üzerine bir sorumluluk yüklenmiş ve doğru inan-
cın tüm insanlığa ulaştırılması anlamındaki tebliğ tüm inananlara farz kılınmıştır.
D DÜŞÜNELİM
ِ ِ
۪ ِ
ِ
۪ ِ
۪
ِ
۪
ِ
كلٰذ ۜللا ِ قْلخل ليدبت َ ل ۜاهيَلع سانلا رَطف يتَّلا للا ترْطف ًۜافينح ِ نيدلل كهجو مقَاف َ
ّٰ
َ
ّٰ
َ
َ
ّ
َ
َ
َ
َّ
َ
َ َ
َ
َ
َ ْ َ ْ
ْ
ْ
َ
َ
۪
ِ
ِ
﴾29﴿ ۗنومَلعي َ ل سانلا رثكَا نكٰلو ۗمِيقْلا نيدلا
َ
َ
ّ
َ ْ
َّ
َّ
ُ
ُ ْ َ
َ ُ ّ
َ
(Resûlüm!) Sen yüzünü hanîf olarak dine, Allah insanları hangi fıtrat üzere
yaratmış ise ona çevir. Allah'ın yaratışında değişme yoktur. İşte dosdoğru
din budur; fakat insanların çoğu bilmezler.
(Rum suresi; 29. ayet)
İnsanın yaratışındaki temizlik ile inanma ihtiyacı arasında ilişki olup olmadığını
yukarıdaki ayet bağlamında düşününüz.
3. Allah'ın Varlığı ve Birliği
Allah’ın varlığı hemen her toplumda kabul edilen bir hakikattir. Allah’ı inkâr eden çok az sayıda
toplum vardır. Bu sebeple Kur’an, Allah’ın varlığından çok birliği yani tevhid inancı üzerinde durur.
İslam inancı “Allah’ın birliği, eşi ve benzeri bulunmadığı” temel ilkesine dayanır. Kelime-i tevhid
yani “Allah’tan başka ilah yoktur, Muhammed (s.a.v) onun kulu ve elçisidir.” cümlesi bu tevhid
inancının özet ifadesidir.
Tevhidin zıttı olan şirk ise Allah’tan başka ilah veya ilahlar bulunduğuna inanmaktır. Allah’ı
kabul etmekle beraber başka ilahların da var olduğunu kabul etmektir. Allah’ın fiil ve sıfatlarından
herhangi birine başka varlıkların da sahip olduğunu düşünmek ve buna inanmak insanı müşrik
yapar. İslam inancı şirki kesin olarak reddeder. İnsanın Allah’a ait sıfatları başka varlıklara da ver-
mesini Lokman (a.s) diliyle en büyük zulüm olarak ilan eder:
ْ ُ َ َ ّ
ْ ْ ُ َ
َّ
ّٰ
َ
َ ُ َ
ٌ
ٌ
َّ
ْ
مي ٖ ظع ملظل كر ِ شلا نِا ِللاب كرشت ل ینب اي
ِ ِ ِ
“Yavrum! Allah’a ortak koşma! Çünkü ortak koşmak elbette büyük bir zulümdür.” 10
Allah’ın varlığının ve birliğinin delillerini Kur’an birçok kez zikreder. İslam âlimleri de bu konu-
da birçok akli delil ortaya koymuşlardır. Bu delillerin ortaya konmasının temel amacı ortaya çıkacak
şüphelere karşı mümini imanında ispat, münkiri inkârında iskat etmek (yani mümini imanında
sabit kılmak, inkâr edeni inkârında susturmak), doğabilecek şüpheleri gidermek, böylece insanın
dünya ve ahiret mutluluğunu sağlamaktır.
10. Lokman suresi, 13. ayet.
47