Page 16 - Tezhib 6. Ünite
P. 16

16.YÜZYIL KLASİK DÖNEM TEZHİBİNİN  UYGULANMASI


            Türk tezhib sanatında kullanılan tığların amacı ince işçilikle süslenmiş yoğun bir zeminden
          boşluğa geçerken sert kesilmeleri önlemek, doluluk ve boşluk dengesini sağlamaktır. Tığların
          sayılamayacak  kadar  çok  çeşitleri  vardır.  Devirlere  göre  kullanımları  da  değişmektedir.
          Tığlarda esas olan kural büyükten küçüğe doğru giden boyutların sağlanmasıdır. Motif olarak
          hatayi, rumi, bulut formlarının kullanıldığı görülür. Nadir hallerde insan ve hayvan figürlerine
          de rastlanır.
                     6
             Memlük tezhibinde tığlar, mavi renkte seyrek olarak çekilmiştir. Uzunca düz bir çizgi üzerinde
          küçük yatay çizgi veya iki yana açılan birer kıvrım biçimindedir.  Selçuklu tezhibinde başlık
          ve tam sahife bölümünde tığ ya yoktur veya küçük çıkma ve çok seyrek çizgiler hâlindedir.
          Madalyon  formunda  süslemelerde  ise  Selçuklu  münhanilerinin  birleşme  noktalarında,
          yalın çizgi ve küçük yuvarlaklardan oluşan seyrek, mavi renkli tığlar görülür. Fatih Devri’nin
          kendine has karakteri, tığlarda da görülmektedir. Bir noktadan açılan iki küçük eğri, ortasında
          minik üçgenler, birbirine paralel iki küçük yatay çizgi kalınlaştırılmış noktalar, içi dolu küçük
          üçgenlerden oluşan çiçek motifleri ustalıkla yer değiştirmiştir ki birbirinin aynı olan tığ yok
          gibidir.  II. Bayezid Devri tezhibinde kullanılan tığlar ise mavi renktedir.


             Tığlarda geçme motifine rastlandığı gibi genelde sade tasarımlar kullanılmış ve bu tığlar
          devrine  göre  karakteristik  özellikler  göstermiştir.  Klasik  devrin  en  parlak  dönemi  olan  16.
          yüzyılda ise tığlar en olgun ve güzel biçimlerini kazanmıştır. Çizgiler zenginleşmiş, rumilerin
          de katılmasıyla zarif motifler ortaya çıkmıştır. 16. yüzyılda tığ çeşitleri iyice artmış, aralarına
          doldurma motifler de eklenmiştir (Natüralist çiçek motiflerinin yanı sıra bulutların da tığlarda
          kullanıldığı görülmüştür). Bu yüzyılda mavi ve altınla tığlar çekilmiş, zaman zaman bunlara
          kırmızı da katılmıştır.17. yüzyılda tığlarda natüralist üslupta çiçek motifleri, hayvan figürlerine
          benzer şekiller, zerefşan zemin üzerinde iğne perdahlı süsleme görülmüştür. 18. yüzyılda
          tezhibte görülen barok ve rokoko etkisi, iri büyük çiçekler, vazolar, kurdela ile bağlı çiçekler
          tığlara pek yer bırakmamıştır. Tığlar baş sahifelerde, sure ve hizip güllerinde, sure başlarında,
          zahriye, yuvarlak ya da beyzi madalyonlarda yer almışlardır.

            ETKİNLİK 5

             Aşağıda verilen tığ örneklerini inceleyiniz.























                                                         1) Tığ Çalışması Örneği / Nakkaş Rumi  Atölyesi
          6  Azade Akar, Cahide Keskiner, A.g.e., s.24.
                                                      169
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21