Page 27 - Tezhib 2. Ünite
P. 27

MOTİF ÇİZİMİ VE DESEN TASARIMI



















































            İncelediğimiz  bu  kompozisyon  formları,  dönemlere  göre  farklılıklar  göstermektedir.
          Kompozisyon  hazırlanırken  uygulanan  sahadaki  doluluk  ve  boşluk  oranlarının  dengeli
          olması, kompozisyonun güzelliğini etkiler. Kompozisyonda dik ve yatay çizgiler genellikle
          dengeyi temin eder. Eğik çizgiler ise hareketi meydana getirir.

            Kompozisyonlarda düz ve kırık çizgiler ne kadar sertlik ve hareketsizlik ifade ediyorsa
          eğik  çizgiler  ise  desene  ve  dolayısıyla  tasarıma  daima  yumuşak  ve  hareketli  bir
          görünüm sağlamıştır. Özellikle doğaya uygun olarak bitkisel motiflerden meydana gelmiş
          kompozisyonlarda daima eğik çizgilerin kullanıldığı görülür. Bitkisel kompozisyonlarda,
          doğada olduğu gibi motiflerin dairesel hatlar üzerinde serbest olarak yerleştiği ve dalların
          rahat bir şekilde zeminde hareket ettiği görülür. Bu dairevi kompozisyonların kullanımında
          da sembolik ifadeler vardır. Hiçbirisi rastgele kullanılmamıştır. Bütün bunlar İslam dininin
          görkem ve güzellik doktrini ile yakından ilgilidir. Görkem tam bir yansıma, güzellik de bir
          merkezden kollar hâlinde sonsuza uzantılar olarak sürekliliği belirtir. Fakat bu iki kavram
          birbirine bağlıdır ve biri diğerinden ayrılmaz. Mesela kare ve dikdörtgenler yeryüzünü,
          daireler ve üçgenler gökyüzünü işaret etmektedir. Aynı motiflerin devamlı şekilde tekrarı,
          dünya ve evrendeki ritmi simgelemektedir.   1



          1  Martin Lings, The Quranic art of Calligraphy and Illumination, England, 1976, s. 7475.

                                                       79
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32