Page 33 - Tefsir Okumaları 2. Ünite
P. 33

2. ÜNİTE



                  2. Bekledikleri o delil, Allah (c.c.) tarafından gönderilen bir peygamberdir ki onlara
           tertemiz  Kur’an  sayfalarını  okumaktadır.


                  İbn Abbas’a (r.a.) göre ayette geçen  mutahhara/tertemiz” kelimesi,  “yalandan, şüpheden,
           iki  yüzlülükten  ve  sapıklıktan  arınmış”  demektir.


                  Katade ise bu kelimeyi “batıldan yana temiz” şeklinde yine “yalandan, şüphelerden, küfür-
           den  tertemiz  kılınmış”  diye  açıklamıştır  ki  hepsinin  anlamı  aynıdır. 56

                  3. Onun okuduğu sayfalarda her bakımdan mükemmel, dosdoğru ve çok kıymetli
           hükümler      bulunmaktadır.


                  Zeccâc kayyime kelimesini “Kendisinde eğriliğin bulunmadığı ve hakkın batıldan ayırt edil-
           diği  dosdoğru  şey”  şeklinde  tefsir  etmektedir.

                  Bir başka yoruma göre kayyime kelimesi, o temiz sahifelerde olduğu haber verilen hüküm-
           lerin,  hüccet  ve  delil  olma  bakımından  bağımsızlık  arzeden  deliller  olduğunu  belirtmektedir. 57


                  Gerçekten de Kur’an, her türlü yalan, şüphe, sapıklık, yanlışlık ve eksikliklerden uzak ter-
           temiz sahifelerden ibaret olan; içinde en sağlam, dosdoğru, hakkı bâtıldan ayıran ayetler, ilahi
           hükümler  bulunan  bir  kitaptır.


                  4. Ehl-i kitap, kendilerine o apaçık delil geldikten sonra onun hakkında anlaşmazlığa
           düştüler.

                  Aslında ehl-i kitap, yani Yahudi ve Hıristiyanlar, kitaplarının verdiği bilgilere dayanarak âhir
           zamanda bir peygamber geleceğini bekliyorlardı. Onun sahip olduğu vasıfları ve hususiyetleri

                                                                               58
           biliyorlardı. Onu, kendi öz oğullarını tanıdıkları gibi tanıyorlardı.  Fakat o peygamberin de yine
           kendilerinden  geleceğini  umuyorlardı.

                  Hatta  onlar,  müşrik  kabilelerle  yaptık-
           ları savaşlarda “Ey Rabbimiz! Ahir zamanda              NOT EDELİM

           göndermeyi  vaadettiğin  o  peygamber  hakkı            Allah Teâlâ (c.c.), ehl-i kitabın ayrılığa
           için  senden  bizi  muzaffer  kılmanı  diliyoruz.”   düşme sebebini şöyle haber verir:
           diye dua ediyorlardı. Fakat, Allah Teâlâ (c.c.),        “Şüphesiz  Allah  (c.c.)  katında  tek  mak-
           onların  dualarında  zikrettikleri  Hz.  Muham-     bul din İslam’dır. Ehl-i kitap, ancak kendi-

           med’i  (s.a.v.)  peygamber  olarak  gönderince,     lerine Peygamber’in hak olduğuna dair bil-
           O’nun peygamberliğini ve getirdiği kitabı inkâr     gi geldikten sonra, aralarındaki kıskançlık
                                                               yüzünden anlaşmazlığa düştüler. Artık kim
           ettiler. Bunun üzerine Hak Teâlâ: “Allah (c.c.)     Allah’ın (c.c.) ayetlerini inkâr ederse, şunu
           tarafından onlara ellerindeki Tevrat’ı doğ-         bilsin ki Allah (c.c.), elbette hesabı çok ça-

           rulayan bir kitap gelince, onu inkâr ettiler.       buk görendir.”
           Hâlbuki daha önce bu kitabı getirecek Pey-                                  (Âli İmran suresi, 19. ayet)


           56   Kurtubi, el-Cami,  C 19, s. 251-256.
           57   Fahruddin Râzi, Mefâtihu’l-Gayb, C 23, s. 306.
           58   bk. Bakara suresi, 146. ayet.

                                                           83
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38