Page 23 - AİHL Temel Dini Bigiler 2. Ünite
P. 23
İBADET HAYATIMIZ
Hac, hicretin dokuzuncu yılında farz kılınmıştır. “…
Gitmeye gücü yetenlerin haccetmesi, Allah’ın insan-
lar üzerinde bir hakkıdır…” ayeti ve Hz. Peygamber’in
59
(s.a.v.) haccın ömürde bir defa farz kılındığını haber ver-
mesine dayalı olarak âlimler hac yolculuğuna imkân
60
bulanlara ömürlerinde bir defa haccetmelerinin farz ol-
duğunda ittifak etmişlerdir.
Hac veya umre için yola çıkanlar âdeta Allah’ın (c.c.)
evini ziyaret eden misafirler gibidir. Kur’an’da Kâbe’nin
önemi hakkında “Şüphesiz, insanlar için kurulan ilk iba-
det evi, elbette Mekke’de âlemlere rahmet ve hidayet
kaynağı olarak kurulan Kâbe’dir.” buyrulmuştur.
61
Hz. Peygamber (s.a.v.) hac ibadetinin önemi hakkında
şöyle buyurmuştur: “Bir kimse bu Beyt’e (Kâbe’ye) gelir
de kötü söz söylemez ve günah işlemezse annesinin do- Kâbe’yi tavaf etmek haccın farzlarından biridir.
62
ğurduğu gibi (tertemiz) döner.”
Hac ibadeti, hem malla hem de bedenle yapılan bir
ibadet olduğu için; Müslümanlık, ergenlik ve akıl şartının
yanında bedenî ve malî imkânların da yeterli olması şart-
tır. Bu sebeple sağlıklı olmayanlara, özgürlüğünü kaybe- ARAŞTIRALIM
denlere, maddi imkânı bulunmayanlara ve yol güvenliği
sağlanamayanlara haccın edası farz değildir. “Hac, bilinen aylardadır...”
Hac ibadeti; Müslüman’ın kendisini yenilemesine, Bakara suresi, 197. ayet.
sahip olduğu nimetlerin şükrünü yerine getirmenin iç Bu ayette işaret edilen hac
huzurunu yaşamasına, karşılaşılan zorluklara sabret- aylarının hangi aylar olduğunu
meyi öğrenmesine, ümmetin bir ve beraberliğini hissedip araştırınız.
mahşer gününü hatırlamasına imkân sunmaktadır. 63
Haccın farzları; biri şart, ikisi rükün olmak üzere
üçtür. İhrama girmek şart, Arafat’ta vakfe yapmak ve
Kâbe’yi tavaf etmek rükündür.
İhram, sözlük anlamı olarak “haram kılmak” anlamına
gelmekte, terim olarak ise, hac veya umre yapmaya niyet Peygamber Efendimiz
edenlerin diğer zamanlarda helal olan bazı fiil ve davra- buyuruyor ki:
nışları hac ve umrenin rükünleri tamamlayıncaya kadar
kendisine haram kılması anlamındadır. İhrama, niyet ve “Kurallarına uygun yapılan
telbiye ile girilir. İhram süresince tıraş olmak, tırnak kes- haccın (hacc-ı mebrûr) karşılığı
mek, güzel koku sürünmek, cinsel ilişkide bulunmak ve av cennetten başkası değildir.”
yapmak yasaktır. İhrama mîkat sınırına ulaşmadan girmek Müslim, Hac, 437.
gerekir.
59. Âl-i İmrân suresi, 97. ayet.
60. bk. Müslim, Hac, 412.
61. Âl-i İmrân suresi, 96. ayet.
62. Müslim, Hac, 3358.
63. Lütfi Şentürk-Seyfettin Yazıcı, İslam İlmihali, s. 281.
61