Page 11 - 9. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 11
1. ÜNİTE
3.4. Kültürel Hayat
Cahiliye Dönemi’nde yazı gelişmediği gibi okuma yazma bilenler yok denecek kadar azdı.
Büyük ölçüde söze dayanan Arap kültürü yeni nesillere şiir ve hitabet yoluyla sözlü olarak
aktarılırdı. İnsanlar duygularını, düşüncelerini; kinlerini, nefretlerini; acılarını ve kederlerini
şiirle ifade ettikleri gibi olayları, zafer ve yenilgilerini de
şiirle anlatırlardı. Şiirler panayırlar ve kervanlar yoluyla
bütün Arap Yarımadası’na yayılırdı. 23
Zülmecâz, Mecenne, Ukâz çarşılarında ve Dûme-
tü’l-Cendel’de kurulan panayırlarda sadece ticaret değil
çeşitli eğlenceler düzenlenerek yoğun kültürel faaliyet-
ler yapılırdı. Araplar bu şekilde panayırlara ilgiyi artırdık-
ları gibi kültürlerini de nesilden nesile aktarırlardı. Farklı
beldelerden gelen insanlar kültürel hayatı besleyen bu
panayırlarda buluşup kaynaşırdı. Buralarda şiir, güreş,
atıcılık gibi alanlarda yarışmalar düzenlenirdi. Araplarda
dil ve edebiyat o derece etkiliydi ki bir şairin söz ile ka-
bilesini savunmasını bazen bir süvari, kılıcıyla o ölçüde Görsel 1.4
başarmış olamazdı. 24 Arap kültüründe şiir ve hitabet önemli bir
yere sahipti.
4. Risalet Öncesi Hicaz
Hicaz, İslam tarihi açısından Arap Yarımadası’nın en önemli bölgesidir. Sosyal yapısı ve
coğrafi şartları nedeniyle bu bölgede herhangi bir devlet kurulmamış, halkı kabile sistemi-
ne dayalı bir hayat sürmüştür. Mekke, Medine ve Taif şehirlerini içine alan bu bölge, Şam
ile Yemen’i birbirine bağlayan ticaret yolunun üzerinde bulunması sebebiyle son derece
önemli bir konuma sahiptir.
Gassaniler
Kudüs Sasani (Pers) İmparatorluğu
Hireliler
Mısır
Necd
Yesrib
Mekke ARAP YARIMADASI
Taif
Kızıldeniz
San'a
Himyer Devleti
Aksum Habeş
Krallığı
Harita 1.2
Risalet öncesi Hicaz bölgesi
23 Adnan Demircan, Cahiliye Arapları, s. 117.
24 bk. Âdem Apak, İslam Öncesi Arap Tarihi ve Kültürü, s. 177-195.
23

