Page 4 - 7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 5. Ünite
P. 4
7. SINIF PEYGAMBERİMİZİN HAYATI
Mute Savaşı’nda olduğu gibi cihad günleri, BİLİYOR MUSUNUZ?
sahabenin cesaretini, sadakatini ve fedakârlığını gös-
terdikleri zamanlardı. O gün, Hz. Peygamber Mute’ye Gazi: Allah (c.c.) yolunda savaşan müca-
gitmek üzere üç bin kişilik bir ordu hazırladı ve ku- hit anlamına gelir.
mandanlığına Zeyd b. Harise’yi (r.a.) tayin etti. Orduya
şu talimatı verdi: “Şayet Zeyd şehit düşerse Cafer b. Şehit: İslam’ın yücelmesi (i'la-yi kelime-
Ebu Talip, Cafer b. Ebu Talip şehit düşerse Abdullah b. tullah) ve vatan müdafaası için savaşır-
Revaha kumandan olsun. O da şehit düşerse aranızdan ken ölen Müslüman'ı ifade eder. Şehit-
birini komutan seçiniz.” Peygamberimizin bu talimat- ler, Allah katında yüksek bir mertebeye
larını duyan bir Yahudi şöyle dedi: “Eğer sen gerçekten sahip kimselerdir. Şehit kelimesinin ço-
bir peygambersen, az veya çok kimlerin ismini zikret- ğuluna şühedâ denir.
tiysen, bunlar öldürülecektir. Çünkü İsrailoğullarının
peygamberleri yüz tane de komutan belirlese, onlar Cihad: Sözlükte “gayret etmek, bir işi
hep öldürülürdü.” Sonra Zeyd’e (r.a.) dönerek “Ey yapabilmek için bütün imkânlarını kul-
Zeyd, eğer Muhammed (s.a.v.) peygamberse, sen bu- lanmak” anlamına gelen “cihad” kav-
raya bir daha dönemeyeceksin, vasiyetini yap!” dedi. ramı; Kur’an ve hadislerde, Allah (c.c.)
Zeyd b. Harise (r.a.) ise “Ben kesinlikle şehadet ederim yolunda savaşmak, Allah'ın (c.c.) rızası-
ki O sadık bir peygamberdir” dedi. Cafer b. Ebu Talip na uygun bir şekilde yaşama çabası an-
(r.a.) ise Hz. Peygamberin ordunun birinci komutanlı- lamlarına gelir. Ayrıca, dini öğrenmeyi,
ğına Zeyd b. Harise’yi (r.a.) getirmesine itiraz etti: “Ya dinin emir ve yasaklarına uymayı, ha-
Resulallah! Benden önce Zeyd’in ismini söylüyorsun, ram ve günahlara karşı nefis ile mücade-
oysa ben korkak biri değilim.” Zeyd b. Harise (r.a.) ve le etmeyi, İslam’ın bilinmesi, yaşanma-
266
Cafer b. Ebu Talib’in (r.a.) şehit olacaklarını neredeyse sı ve yücelmesi için çalışmayı ifade eder.
bilmelerine rağmen savaştan kaçmak yerine öncü ol- Cihad, sadece bedensel olarak savaş-
mayı istemeleri, sahabenin cesaretinin ve sadakatinin makla sınırlı değildir. Mali alanı da kap-
açık göstergesidir. samaktadır.
Hz. Peygamber ile aynı çağda, aynı şehirde, (Fahrettin Atar, “Şehid”, TDV İslam Ansiklopedi-
aynı mahallede, hatta aynı evde yaşama tecrübesi si, C 38, s.429; İsmail Karagöz, “Şehid”, Dini Kav-
Ashab-ı Kirama, din eğitiminin yanında karakter ramlar Sözlüğü, s. 180; İbrahim Paçacı, “Gazi”,
eğitimi alma fırsatı da verdi. Cahiliye Devri'nin kaba Dini Kavramlar Sözlüğü, s. 538; İsmail Karagöz,
saba, zalim ve bencil insanları; merhametli, cömert,
iyilik timsali, hatasını kabul edecek kadar yürekli, “Cihad”, Dini Kavramlar Sözlüğü, s.89.)
gözünde yaşlarla Allah’a (c.c.) tövbe edecek kadar
samimi, yüreği titremeden düşman karşısına çıkacak kadar cesaretli, gökteki yıldızlar gibi parlayan
birer Müslüman oldular.
Ashab-ı Kiram, Zeyd b. Harise (r.a.) gibi Hz. Peygamberi, anne ve babalarına tercih ettiler. Hz.
Ali gibi ölümü göze alarak Allah Resulü'nün yatağına yatacak kadar cesaret ve fedakârlık gösterdiler.
Hz. Ebu Bekir gibi Rasul-i Ekrem’e yol arkadaşı oldular. Ebu Eyyüb el-Ensari (r.a.) gibi evlerinin kapısını
Peygamberimize açtılar. Düşmana karşı Allah’ın Peygamberini asla yalnız bırakmayacak kadar güve-
nilir bir dost oldular. Onların Hz. Muhammed’e (s.a.v.) olan bağlılığı ve ona verdiği destek, İslam’ın
yayılması ve doğru anlaşılmasında büyük rol oynadı. Bizler de bugün tıpkı Peygamberimizin sadık ar-
kadaşları gibi Rabb'imizin emirlerini yerine getirip yasakladıklarından uzaklaşarak ve Allah Resulü'nü
örnek alarak Peygamberimize sadakatimizi göstermeliyiz.
266 Zehebi, A’lami’n-Nübelâ, C 2, s. 121,123.
110