Page 13 - 7. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 4. Ünite
P. 13

EN GÜZEL ÖRNEK PEYGAMBERİMİZ                    4. ÜNİTE


               3. PEYGAMBERİMİZİN GİYİM KUŞAM ADABI

                                                 DEĞERLENDİRELİM


              Peygamber Efendimiz (s.a.v.) saçı başı dağınık bir kimse gördüğünde “Bu adam, saçını tara-
              yacak bir şey bulamamış mı?” demiştir. Yine üstü başı kirli olan birini gördüğünde “Bu adam,
              elbisesini yıkayacak su bulamamış mı?” buyurmuştur.
                                                                      (Ebu Dâvûd, Libas, 17; Nesâî, Ziynet, 60.)
              Peygamberimizin giyim kuşam konusunda böyle hassas davranmasının sebepleri neler
              olabilir? Arkadaşlarınızla değerlendiriniz.



                   Adap kelimesi edeb kelimesinin çoğulu olup “edepler” anlamına gelir. Genel olarak bir
            toplumda örf, âdet ve kural hâlini almış, iyi tutum ve davranışlar veya bunları kazandıran bilgi
            anlamında kullanılan bir terimdir.  Onun gerek ibadet hayatı ve gerekse günlük hayattaki bütün
                                            235
            davranışları bizim için en güzel örnektir.

                   Örtünmeyle ilgili emirler, genel olarak teset-             YÜCE RABBİMİZ BUYURUYOR Kİ:
            tür kavramı ile ifade edilir. Tesettür, insanın vücudu-
                                              236
            nun belli yerlerini örtmesi demektir.  Tesettür ko- "Ey  Âdemoğulları!  Size  ayıp  yerleri-
            nusunda Allah Teala şöyle buyurmaktadır: “Mümin    nizi  örtecek  giysi,  süslenecek  elbise
            erkeklere söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar,   yarattık. Takva  elbisesi,  işte  o  daha
            ırzlarını korusunlar. Bu davranış onlar için daha
            nezihtir. ... Mümin kadınlara da söyle, gözlerini   hayırlıdır. Bunlar Allah’ın ayetleridir.
            haramdan sakınsınlar, ırzlarını korusunlar. (Yüz   Belki düşünüp öğüt alırlar."
            ve el gibi) görünen kısımlar müstesna, ziynet                            (A’râf suresi, 26. ayet.)
            (yer)lerini göstermesinler. Başörtülerini yakala-
            rının üzerine kadar salsınlar. Ziynetlerini, kocala-
            rından, babalarından, kocalarının babalarından,
            oğullarından, üvey oğullarından, erkek kardeş-
            lerinden, erkek kardeşlerinin oğullarından, kız
            kardeşlerinin oğullarından, ... başkalarına göster-
            mesinler. Gizledikleri ziynetler bilinsin diye ayak-
            larını yere vurmasınlar. Ey müminler, hep birlikte
            tövbe ediniz ki kurtuluşa eresiniz!”  İslam'da te-
                                               237
            settür kadın erkek ayrımı olmaksızın tüm Müslüman-
            lara farzdır. İslam dininde vücudun gösterilmemesi
            gereken mahrem yerlerin namazda ve namaz dışında
                                                    238
            örtülmesi “setriavret” kavramı ile tanımlanır.  Genel   7.4.8. Peygamberimizin Hırka-i Şerif'i.-Hırka-i Şerif
            olarak erkekler diz ile göbek arasını, kadınlar ise el,           Cami-İstanbul
            yüz, ayak dışındaki tüm vücudu örtmek zorundadır.
            İslam Müslümanların giyim kuşamı konusunda genel



            235 Mustafa Çağrıcı, “Edeb”, TDV İslam Ansiklopedisi,  C 10, s. 412.
            236 Yunus Apaydın, “Tesettür”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 40, s. 538.
            237 Nûr suresi, 30–31. ayetler.
            238 Fatih Okumuş, “Setr-i Avret”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 36, s. 576.
                                                       97
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18