Page 11 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 11
Kolaylaştırma, Müjdeleme, Uyarma
Allah Resulü (s.a.v.), Kur’an-ı Kerim’in “... Allah si-
zin için kolaylık ister, zorluk istemez...” ayetine
32
uyarak tebliğini yürütürken kolaylık ilkesini tercih et-
miştir. Hz. Peygamber imamlık yapanlara bu neden-
le “Sizden biri insanlara namaz kıldırırken cemaate
ağır gelmeyecek şekilde namaz kıldırsın. Zira onların
içinde zayıf, hasta ve yaşlı olanlar vardır. Kendi ba-
şına kılarken ise istediği kadar namazını uzatabilir.”
33
tavsiyesinde bulunmuştu. Kendisi de bu yönde uygu-
lamalar gerçekleştirirdi. Namazı uzun tutmayı sevme-
sine rağmen çocuk ağlaması duyduğunda okuyuşunu Görsel 1.6
hızlandırarak annenin durumunu kolaylaştırırdı. “Kolaylaştırınız, güçleştirmeyi-
34
Allah Resulü (s.a.v.), İslam’ın değerleri ile uyuşmayan herhangi niz; müjdeleyiniz, nefret ettir-
meyiniz.” (Buhârî, Cihâd, 164)
bir davranış gördüğünde muhakkak müdahale eder ve uyarmak- (Hattat Beytinaz Kükrek istifi)
tan çekinmezdi. Nitekim aralarında geçen bir tartışma esnasında
Ebu Zer, Bilal-i Habeşi’yi renginden dolayı ayıplamıştı. Resulullah
(s.a.v.) durumu işitince cahiliye izleri taşıyan bu eylemi sebebiyle
Ebu Zer’i uyarmıştı. 35
3. Peygamberimizin Davetinde Kullandığı Vasıtalar
Peygamberlerin toplumsal değişimlerde önemli rolleri vardır. Resulullah da (s.a.v.) ata-
larının cahiliyeye dayalı din ve dünya görüşüne karşı mücadele etmiştir. Onun örnek şah-
siyeti etrafında vücut bulan mücadelesi ile köklü bir değişim gerçekleşmiştir. Peygamberi-
mizin (s.a.v.) davet görevi, toplumda değişimi zorunlu kılmaktaydı. Bu sebeple davet, Hz.
Peygamber’in en önemli görevleri arasında yer alır. Hz. Peygamber, risaleti boyunca bu
görevini titizlikle yerine getirmişti. Öyle ki o, bütün tehlikelerine rağmen hicret esnasında
bile davetten geri durmamıştı. Mekkeli müşrikler tarafından Hz. Peygamber’i ölü veya diri
ele geçirene büyük ödüller vadedilmişti. Bu ödülü almayı arzu eden Büreyde b. el-Husayb
(r.a.) kendi arazisinden geçmekte olan Hz. Peygamber ve yanındakileri durdurdu. Resulul-
lah (s.a.v.), Büreyde’nin niyetini bilmesine
rağmen kendisini İslam dinine girmeye
davet etti. Onun görevini yerine getirme-
deki samimiyetinden etkilenen Büreyde
(r.a.) ise kabilesinden seksen aile ile be-
raber İslam’ı kabul etti. 36
Davetin en önemli vasıtası olan Kur’an-ı
Kerim, Peygamberimizin (s.a.v.) tebliğinin
merkezinde yer alıyordu. Birçok sahabe
Kur’an’ın lafız ve anlam bakımından etki-
sinde kalarak İslam inancını benimsemiş-
ti. Hz. Ömer’in de İslam ile şereflenmesi
ilahi kelamı işitmesiyle başlamıştı.
Görsel 1.7
32 Bakara suresi,185. ayet. İslam’a davette en etkili
33 Nesâî, İmamet, 35.
34 Buhârî, Ezan, 65. vasıta, Yüce Allah’ın
35 bk. Buhârî, İman, 22. kelamı Kur’an’dı.
36 Ahmet Önkal, “Büreyde b. Husayb”, DİA, C 11, s. 492.
23