Page 11 - 11. Sınıf Peygamberimizin Hayatı 1. Ünite
P. 11

Kolaylaştırma, Müjdeleme, Uyarma

            Allah  Resulü  (s.a.v.),  Kur’an-ı  Kerim’in  “...  Allah  si-
            zin için kolaylık ister, zorluk istemez...”  ayetine
                                                     32
            uyarak tebliğini yürütürken kolaylık ilkesini tercih et-
            miştir. Hz. Peygamber imamlık yapanlara bu neden-
            le  “Sizden  biri  insanlara  namaz  kıldırırken  cemaate
            ağır gelmeyecek şekilde namaz kıldırsın. Zira onların
            içinde zayıf, hasta ve yaşlı olanlar vardır. Kendi ba-
            şına kılarken ise istediği kadar namazını uzatabilir.”
                                                            33
            tavsiyesinde bulunmuştu. Kendisi de bu yönde uygu-
            lamalar gerçekleştirirdi. Namazı uzun tutmayı sevme-
            sine rağmen çocuk ağlaması duyduğunda okuyuşunu                                   Görsel 1.6
            hızlandırarak annenin durumunu kolaylaştırırdı.                 “Kolaylaştırınız, güçleştirmeyi-
                                                        34
            Allah  Resulü  (s.a.v.),  İslam’ın  değerleri  ile  uyuşmayan  herhangi   niz; müjdeleyiniz, nefret ettir-
                                                                              meyiniz.” (Buhârî, Cihâd, 164)
            bir davranış gördüğünde muhakkak müdahale eder ve uyarmak-       (Hattat Beytinaz Kükrek istifi)
            tan çekinmezdi. Nitekim aralarında geçen bir tartışma esnasında
            Ebu Zer, Bilal-i Habeşi’yi renginden dolayı ayıplamıştı. Resulullah
            (s.a.v.) durumu işitince cahiliye izleri taşıyan bu eylemi sebebiyle
            Ebu Zer’i uyarmıştı. 35
            3. Peygamberimizin Davetinde Kullandığı Vasıtalar

            Peygamberlerin toplumsal değişimlerde önemli rolleri vardır. Resulullah da (s.a.v.) ata-
            larının cahiliyeye dayalı din ve dünya görüşüne karşı mücadele etmiştir. Onun örnek şah-
            siyeti etrafında vücut bulan mücadelesi ile köklü bir değişim gerçekleşmiştir. Peygamberi-
            mizin (s.a.v.) davet görevi, toplumda değişimi zorunlu kılmaktaydı. Bu sebeple davet, Hz.
            Peygamber’in en önemli görevleri arasında yer alır. Hz. Peygamber, risaleti boyunca bu
            görevini titizlikle yerine getirmişti. Öyle ki o, bütün tehlikelerine rağmen hicret esnasında
            bile davetten geri durmamıştı. Mekkeli müşrikler tarafından Hz. Peygamber’i ölü veya diri
            ele geçirene büyük ödüller vadedilmişti. Bu ödülü almayı arzu eden Büreyde b. el-Husayb
            (r.a.) kendi arazisinden geçmekte olan Hz. Peygamber ve yanındakileri durdurdu. Resulul-
            lah (s.a.v.), Büreyde’nin niyetini bilmesine
            rağmen  kendisini  İslam  dinine  girmeye
            davet etti. Onun görevini yerine getirme-
            deki  samimiyetinden  etkilenen  Büreyde
            (r.a.) ise kabilesinden seksen aile ile be-
            raber İslam’ı kabul etti. 36
            Davetin en önemli vasıtası olan Kur’an-ı
            Kerim, Peygamberimizin (s.a.v.) tebliğinin
            merkezinde yer alıyordu. Birçok sahabe
            Kur’an’ın lafız ve anlam bakımından etki-
            sinde kalarak İslam inancını benimsemiş-
            ti. Hz. Ömer’in de İslam ile şereflenmesi
            ilahi kelamı işitmesiyle başlamıştı.
                                                                                             Görsel 1.7
            32 Bakara suresi,185. ayet.                                            İslam’a davette en etkili
            33 Nesâî, İmamet, 35.
            34 Buhârî, Ezan, 65.                                                     vasıta, Yüce Allah’ın
            35 bk. Buhârî, İman, 22.                                                    kelamı Kur’an’dı.
            36 Ahmet Önkal, “Büreyde b. Husayb”, DİA, C 11, s. 492.


                                                       23
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16