Page 9 - Hitabet ve Mesleki Uygulama 6. Ünite
P. 9
CENAZE ÂDABI
TARTIŞALIM Ölen kişinin
Müslüman olması
“Müslümanın Müslüman
üzerindeki hakkı beştir. Bun-
lar; (kardeşinin) selamını almak, Cenaze Yıkanmış olması
hasta ise ziyaretine gitmek, yıkanıp kefen-
cenazesine katılmak, davetine lendikten son- Bedeninin tamamı veya
ra namazının
icabet etmek ve hapşırdığı za- kılınabilmesi başıyla birlikte bir kısmı-
man Allah sağlık ve afiyet versin için nın bulunması
demektir.”
Cenazenin cemaatin
Buhârî, "Cenaiz", 2. önünde ve musalla taşının
üzerinde olması. Şafiîlere
göre cenazenin el veya
Yukarıdaki hadisi dikkate omuz üzerinde tutulması
alarak cenaze namazına katıl- yahut bir binek üzerinde
manın önemini tartışınız. bulunmasında sakınca
yoktur.
2.2. Cenaze Namazı ve Duaları NOT EDELİM
Yıkanıp kefenlenen ölüye son duayı yapmak üze- Cenaze namazının şartı niyet,
re cenaze namazının kılınması diğer Müslümanlar için rükünleri ise kıyam ve tekbirdir. Ayrıca
farz-ı kifâyedir. Cenaze, namaza duracak olan cemaatin cenazenin erkek veya kadın, büyük
yönü kıbleye gelecek şekilde ön tarafa konulur. Cema- veya küçük olduğu bilinmelidir. Bunu
ate katılanlar abdestli olarak dua mahiyetindeki bu na- da imam ya da müezzin namazın ba-
mazı kılar. Cenaze namazına niyet şarttır. şında bildirir.
Hanefi mezhebine göre, cemaatin önünde hazır bulunmayan (gaib) cenaze üzerine namaz kılın-
maz. Şafiî fakihleri ise cenaze başka bir yerde de olsa gıyabında namazının kılınabileceğini kabul
ederler.
Cenaze Namazının Kılınışı:
Cenaze namazını kıldıracak olan kişinin namaza başla-
madan önce cemaate cenaze namazının kılınış şeklini tarif
etmesi uygun olur. Cenaze namazında iftitah tekbirinden
başka, üç tekbir bulunmaktadır. İmam cenazenin göğsü hi-
zasına durur. Cenazenin erkek, kadın veya çocuk oluşuna
göre “Allah için namaza, Resulullah için salâvata, ölen kimse
için duaya, erkek/kadın/çocuk niyetine” şeklinde niyet edip
yüksek sesle tekbir alır. Cemaat de aynı şekilde niyet eder
ve imamla birlikte tekbir alır. İmam ve cemaat Sübhâneke
duasını “ve celle senâüke” cümlesiyle birlikte sessizce okur-
lar. Şafiîler Sübhâneke yerine Fatiha suresini okur. Daha Cenaze namazı, secdesi olmayan bir
sonra Hanefilere göre eller kaldırılmadan ikinci tekbir alınır. namazdır.
141