Page 5 - Hadis 1. Ünite
P. 5

HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI





               Peygamberimize (s.a.v.) Kur'an-ı Kerim’i açıklama ve yo-
            rumlama görevinin verildiğini şu ayet açıkça ortaya koymak-
            tadır:                                                                      Tefsir

               “Sana da, kendilerine gönderileni insanlara açıklaman
            ve onların da (üzerinde) düşünmeleri için bu Kur’an’ı in-         Siyer
            dirdik.” 4                                                         ve
               İşte bu nedenle Kur'an-ı Kerim’in ilk müfessiri Peygam-    İslam Tarihi
            ber Efendimizdir. Peygamberimiz (s.a.v.) hayatta iken hiçbir
            Müslüman Kur’an’ı tefsir etmeye kalkışmamıştır. 5
                                                                                         Fıkıh
               Allah’ın Resulü, Kur'an-ı Kerim’i hem sözleriyle açıklamış
            hem de ayet-i kerimeleri bizzat hayatına aktararak Kur'an-ı
            Kerim’e uygun yaşamanın nasıl olacağını davranışlarıyla gös-       Dil
            termiştir.                                                      Bilimleri

               Peygamber  Efendimizin  sözleriyle  ve  davranışlarıyla
            Kur'an-ı Kerim’i nasıl tefsir ettiğini elbette Hadis-i şerifler va-         Akaid
            sıtasıyla öğrenebiliriz. Bu nedenle Tefsir ve Hadis ilimleri her              ve
            zaman sıkı bir bilgi alışverişi içinde olmuştur. Nitekim tefsir             Kelam
            kitaplarının bir bölümünü rivayet tefsirleri oluşturmaktadır.

               Fıkıh  ilmi:  Sözlükte  derin  anlayış,  kavrayış;  bir  şeyi  en   Hadis ilmi ile ilişkisi olan diğer
            ince ayrıntısına kadar bilme anlamına gelir. İbadet ve hukuk         İslami ilimler
            ilmidir. İslam’ın bireysel ve sosyal hayat ile ilgili uygulamaları
            hakkındaki hükümlerini belirler. Bir diğer deyişle nelerin helal ve nelerin haram olduğunu
            belirler.
                    6


                    OKUYALIM



                    Kur'an-ı Kerim’in özellikle hadislere dayalı olarak açıklandığı tefsirlere bir örnek
                 verelim:
                    “İman  edenler  ve  imanlarına  zulüm  bulaştırmayanlar,  işte  onlar  güven
                 içindedir ve doğru yolu bulan onlardır.” (En’âm suresi, 82. ayet.) ayeti nazil olunca
                 sahabiler “Hangimiz kendine zulmetmez ki?” diyerek üzüldüler.
                    Resul-i Ekrem Efendimiz onlara ayeti yanlış anladıklarını, ‘imanlarına zulüm bu-
                 laştırmayanlar’ ifadesinin ‘Allah’a (c.c.) ortak koşmayanlar’ anlamına geldiğini söyledi ve:
                 “Lokman’ın oğluna ‘Yavrum, Allah’a ortak koşma. Çünkü şirk büyük zulüm-
                 dür. (Lokman suresi, 13. ayet.) diye öğüt verdiğini hiç duymadınız mı?” buyurdu.
                                                                (Buhârî, Îmân, 23; Müslim, Îmân, 197.)




            4 Nahl suresi, 44. ayet.
            5 Ali Yardım, Hadis I, s. 17.
            6 Dini Terimler Sözlüğü, s. 119.


                                                       15
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10