Page 4 - Hadis 1. Ünite
P. 4
HADİS
arasında kurallı ve dikkatli bir biçimde, büyük bir titizlikle anlatılmaya başlanmış, her kuşak-
tan Müslümanlar bu yöntemleri muhafaza edip geliştirmeye gayret etmişlerdir. Dolayısıyla
Peygamberimizle (s.a.v.) ilgili bilgi aktarma yöntem ve kuralları da Sahabe Dönemi'nden iti-
baren hadis ilminin konuları arasında yerini almaya başlamıştır.
NOT EDELİM
“Buhârî’nin hocası İshak b. Râhûye, bir derste sadece sahih (güvenilir) hadisler
içeren küçük hacimli bir kitaba duyulan ihtiyaçtan söz etmişti. Buhârî o günlerde bir
rüya gördü. Elindeki bir yelpaze ile Peygamber Efendimizin huzurunda onu serinle-
tiyordu. Rüya tabircileri bunu, Allah’ın Elçisi’ni ona isnat edilen yalanlardan koruma
şeklinde yorumladılar. Bunun üzerine Buhârî, el-Câmiu’s-Sahih adlı eserini, topladığı
600.000 hadisten seçerek meydana getirdi. Eserin hacmini büyütmemek düşünce-
siyle sahih hadislerin tamamını kitabına almadı.”
(M. Yaşar Kandemir, el-Câmiu’s-sahih, DİA, C 7, s. 114.)
2. Hadis İlminin Diğer İslamî İlimlerle İlişkisi
İslamî ilimlerde bilginin başlıca iki kaynağı vardır:
Kur'an-ı Kerim ve sünnettir. Hadis ilmi, diğer İslamî
ilimler için kaynak olma özelliği taşıdığı gibi yöntem
bakımından da diğer İslamî ilimler üzerinde etkili
olmuştur.
Hadis ilmi ile diğer İslamî ilim dalları arasındaki
ilişkiden kısaca şu şekilde söz edebiliriz:
Tefsir ilmi: Sözlükte kapalı bir şeyi açma, bir ma-
nayı açığa çıkarma ve bir şeyi açıklama anlamına
Kur'an-ı Kerim’i hadislerle açıklayan İbn Kesir
Tefsirinin Tercümesi isimli eser nüshası. gelir. Kur’an-ı Kerim ayetlerinin anlamlarını açıkla-
maya, hükümlerini ve bu hükümlerin dayandığı ge-
rekçeleri açığa çıkarmaya ve ayetleri belirli bir yöntem çerçevesinde yorumlamaya yarayan
ilim dalıdır. 3
Allah Teâlâ, Kur'an-ı Kerim’i sevgili Peygamberimiz aracılığıyla bize ulaştırmıştır. Peygam-
ber Efendimiz bize Kur'an-ı Kerim’i okuyarak öğrettiği gibi aynı zamanda ayetlerin anlamları-
nı da açıklamıştır. Çünkü Allah Teâlâ’nın Peygamberimize (s.a.v.) verdiği görev hem Kur'an-ı
Kerim’i bize ulaştırmak (tebliğ etmek) hem de ulaştırdığı bu yüce kitabı nasıl anlayıp yaşaya-
cağımız konusunda bizi aydınlatmaktır (tebyin etmek).
3 Komisyon, Dini Terimler Sözlüğü, s. 445.
14