Page 77 - Fıkıh 4. Ünite
P. 77

4. Ünite - İbadat


            5. Kurban
            5.1. Kurbanın Vücubiyeti ve Önemi

            Sözlükte kurban kelimesi; yaklaşmak, Allah'a (c.c.)
          yakınlaşmaya vesile olan şey anlamına gelir. Fıkıh ıstı-
          lahındaki anlamı ise Yüce Allah’ın rızasını kazanmak ve
          ona olan bağlılığımızı ifade etmek üzere Kurban Bayramı
          günlerinde ibadet niyeti ile belirli hayvanları keserek ya-
          pılan ibadettir.
            Kurbanın kesilmesi, Cenab-ı Hakk’ın emridir.
                               ْ         ّ َ
                                          َ
                              ْ َ َ َ ّ َ
                          ﴾  ۜرناو كبرِل لصف ﴿
                                        ِ
                                     ِ
            “Rabbin için namaz kıl ve kurban kes.”                  Kurban ibadeti dayanışmanın sembolüdür.
                                                  125
            Peygamberimiz önemine binaen kurban kesmeyenleri
          ağır bir şekilde uyarmıştır. “Kim genişlik ve imkân bulur da
          kurban kesmezse bizim namazgâhımıza yaklaşmasın.”  Ha-
                                                             126
          nefi mezhebi bu delilleri gerekçe göstererek kurban kes-
          menin vacip olduğu görüşündedir. Şâfii mezhebi ise kurban
          kesmenin müekked sünnet olduğunu söyler.
            Kurban, bizi Allah’a yaklaştırır ve O’nun yüce katındaki
          değerimizi artırır. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: “Âde-
          moğlunun,  Kurban  Bayramı  gününde  Allah’a  yaklaşmak  için
          yapacağı en faziletli ibadet kurban kesmektir. Kesilen kurbanın
          kanı daha yere düşmeden, kurban kesen kimse Yüce Allah’ın
          katında yüksek bir makama ulaşır. Bu bakımdan kurbanlarınızı
          gönül hoşluğu ile kesiniz.” 127
            Allah Teâlâ Hz. İbrahim’i (a.s.) kurban emriyle imtihan et-
          mişti. İbrahim (a.s.) bu imtihandan başarıyla çıkmıştı. Rab-
          bimiz bu hususu şöyle ifade etmiştir: “Ey İbrahim! Rüyanda
          emredileni yerine getirerek bizim emrimize bağlılığını gös-
          terdin. Bu apaçık bir imtihandı. Biz oğlunun yerine büyük
          bir kurban verdik.”  Kurban kesen kişi Hz. İbrahim (a.s.)
                             128
          ve Hz. İsmail (a.s.) gibi Allah’ın (c.c.) emirlerine uymaya her
          an hazır olduğunu sembolik olarak göstermiş olur. Rabbi-
          miz tıpkı Hz. İbrahim’i (a.s.) imtihanında başarılı olduğu için
          ödüllendirdiği gibi bizi de Kurban emrini yerine getirdiğimiz
          için ahirette ödüllendirecektir.
            Kurban bize, Allah’ın (c.c.) verdiği nimetleri başkalarıyla
          paylaşma alışkanlığı kazandırır. Kurban Bayramı'nda kes-
          tiğimiz kurbanların etlerini fakirlerle paylaşır, onları sevin-
          diririz. Biz de, hem bu dünyada onları sevindirmenin mut-      Kurban toplumsal dayanışmanın
          luluğunu yaşar, hem de güzel bir ahiret hayatı için sevap             bir örneğidir.
          kazanırız.  Bir rivâyette şöyle anlatılmaktadır:
          125  Kevser suresi, 3. ayet.
          126  İbn Mâce, Edâhî, 2.
          127  Tirmizî, Edâhi, 1.
          128  Sâffât suresi, 105-107. ayetler.

                                                        139
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82