Page 77 - Fıkıh 4. Ünite
P. 77
4. Ünite - İbadat
5. Kurban
5.1. Kurbanın Vücubiyeti ve Önemi
Sözlükte kurban kelimesi; yaklaşmak, Allah'a (c.c.)
yakınlaşmaya vesile olan şey anlamına gelir. Fıkıh ıstı-
lahındaki anlamı ise Yüce Allah’ın rızasını kazanmak ve
ona olan bağlılığımızı ifade etmek üzere Kurban Bayramı
günlerinde ibadet niyeti ile belirli hayvanları keserek ya-
pılan ibadettir.
Kurbanın kesilmesi, Cenab-ı Hakk’ın emridir.
ْ ّ َ
َ
ْ َ َ َ ّ َ
﴾ ۜرناو كبرِل لصف ﴿
ِ
ِ
“Rabbin için namaz kıl ve kurban kes.” Kurban ibadeti dayanışmanın sembolüdür.
125
Peygamberimiz önemine binaen kurban kesmeyenleri
ağır bir şekilde uyarmıştır. “Kim genişlik ve imkân bulur da
kurban kesmezse bizim namazgâhımıza yaklaşmasın.” Ha-
126
nefi mezhebi bu delilleri gerekçe göstererek kurban kes-
menin vacip olduğu görüşündedir. Şâfii mezhebi ise kurban
kesmenin müekked sünnet olduğunu söyler.
Kurban, bizi Allah’a yaklaştırır ve O’nun yüce katındaki
değerimizi artırır. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: “Âde-
moğlunun, Kurban Bayramı gününde Allah’a yaklaşmak için
yapacağı en faziletli ibadet kurban kesmektir. Kesilen kurbanın
kanı daha yere düşmeden, kurban kesen kimse Yüce Allah’ın
katında yüksek bir makama ulaşır. Bu bakımdan kurbanlarınızı
gönül hoşluğu ile kesiniz.” 127
Allah Teâlâ Hz. İbrahim’i (a.s.) kurban emriyle imtihan et-
mişti. İbrahim (a.s.) bu imtihandan başarıyla çıkmıştı. Rab-
bimiz bu hususu şöyle ifade etmiştir: “Ey İbrahim! Rüyanda
emredileni yerine getirerek bizim emrimize bağlılığını gös-
terdin. Bu apaçık bir imtihandı. Biz oğlunun yerine büyük
bir kurban verdik.” Kurban kesen kişi Hz. İbrahim (a.s.)
128
ve Hz. İsmail (a.s.) gibi Allah’ın (c.c.) emirlerine uymaya her
an hazır olduğunu sembolik olarak göstermiş olur. Rabbi-
miz tıpkı Hz. İbrahim’i (a.s.) imtihanında başarılı olduğu için
ödüllendirdiği gibi bizi de Kurban emrini yerine getirdiğimiz
için ahirette ödüllendirecektir.
Kurban bize, Allah’ın (c.c.) verdiği nimetleri başkalarıyla
paylaşma alışkanlığı kazandırır. Kurban Bayramı'nda kes-
tiğimiz kurbanların etlerini fakirlerle paylaşır, onları sevin-
diririz. Biz de, hem bu dünyada onları sevindirmenin mut- Kurban toplumsal dayanışmanın
luluğunu yaşar, hem de güzel bir ahiret hayatı için sevap bir örneğidir.
kazanırız. Bir rivâyette şöyle anlatılmaktadır:
125 Kevser suresi, 3. ayet.
126 İbn Mâce, Edâhî, 2.
127 Tirmizî, Edâhi, 1.
128 Sâffât suresi, 105-107. ayetler.
139