Page 5 - Ebru 6. Ünite
P. 5

EBRU SANATINDA ÇİÇEKLİ FORMLARI


            1.1  Lâle Ebru Yapımı (Tulipa)

            Çiçekli ebru formlarını öğrenmeye ilk olarak neden lale ile başlanılır?

                                                           Gelenekli Türk ebrusunda üsluplaştırılarak
                                     TARTIŞALIM         resmedilebilen  ilk  çiçek  lâledir.  Osmanlı

                                  Ebru sanatında Lâlenin   tarihinde  bir  devre  adını  vermiş  bu
                               Allah lafzı olarak  semboli-  nadide  çiçek,  zamanımızda  o  kadar  iyi
                               ze edilme sebebini ve Halk   resmedilmektedir ki, adeta Türk ebru sanatının
                               arasında yaygın bir şekilde   sembolü  haline  gelmiştir.  Gerek  Osmanlı
                               kullanılan “işi 66’ ya bağla-  toplumunda  gerekse  batı  toplumlarında  o
                               mak” deyişini tartışınız.   kadar  çok  sevilmiştir  ki  batıda  tulipominia
                                                        (lâle  çılgınlığı)  adı  verilen  bir  dönemin
           İlker SELİMLER                               nedeni  olmuştur.  Osmanlı  sanatında  en
            Lale çalışması
                                                        erken görülen çiçeklerdendir. Lâle cinslerinin
          çeşitliliği sanata da yansımıştır. Bunun neticesinde zaman içinde süsleme sanatlarında
          lâlenin şekli de değişmiştir. XVI. asırda yumurtaya benzer bir şekildeyken XVIII. asırda
          ise tamamen uzun bir şekil almıştır. XIX. Asırda ise sanat sahnesinden çekilerek yerini
          rokoko güllerine bırakmıştır.

            Ebruda lâlenin yapılışı şöyledir: Zemin ebrusu yapılmış bir teknede yapraklara denk
          gelmesini  istediğimiz  yere  üst  üste  orta  boy  iki  damla  koyalım.  Damlalar  tek  seferde
          istenilen büyüklüğe ulaşmazsa iç içe birkaç defa boya bırakarak damlamızı büyütebiliriz.
          Küçük bizle küçük, büyük bizle büyük damlalar elde edebiliriz. Ödün yüzeyde damlalar
          arasında  görünmeyen  bir  sınır  oluşturarak  birbirinin  içine  geçmesini  önlediğini  daha
          önce zikretmiştik. Bu sebepten büyük bir damla için ince bizı kullanırsak her defasında
          damlatılan boyaların arasında oluşacak sınır boşlukları damlamızın damarlı görünmesini
          sağlayacaktır. Üstteki damlamızın ortasından kalın bizle ileriye doğru bir sap çıkarırız.
          Şayet  ince  olursa  aynı  işlemi  bir  kere  daha  yaparak  kalınlaştırabiliriz.  Sapın  her  iki
          yanından, dışarıdan içeri, sapa yakın olarak merkeze doğru ve oradan da alttaki damlanın
          ortasından aşağıya kadar çizeriz. Ortasından kalınca çizgi geçen üst üste iki kalp gibi
          duran  yaprakların  uç  kısımlarını  ince  bizle  dışarı  doğru  kıvırdığımızda  yapraklarımız
          oluşacaktır. Bizı tekneye her dokundurup çıkardığımızda mutlaka kâğıt peçeteyle iyice
          kurulamalıyız. Bizda kalacak ıslaklık yüzeyde istenmeyen boşluklar oluşturabilir.

            Sapın ucunun birkaç milimetre yukarısına çiçek renklerimizi oluşturacak damlaları iç içe
          koyarız. Tam ortasından dıştan içe doğru damlanın ortasına kadar kalın bizle çizdiğimizde
          kalp şeklini alan damlamızın uçlarını içten dışa ve ileri doğru çizdiğimizde lâlemiz ortaya
          çıkacaktır. Yaprak sayısı isteğe bağlı olarak değişebilir.
            Yeri  gelmişken  hareli  çiçeklerin  nasıl  yapıldığını  da  anlatalım.  İki  rengin  yüzeyde
          birbirinin içine girmiş gibi harelendirilmesiyle oluşan çiçeklere hareli çiçekler denmektedir.
          İki ayrı renge batırılmış iki biz, birbirine değdirilerek yüzeye dokundurulduğunda harelenme
          oluşur. Çarpıcı harelenmeler elde edilmek isteniyorsa kontrast renkler seçilmelidir.



                                                       101
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10