Page 5 - Ebru 4. Ünite
P. 5

EBRU SANATINDA TEMEL FORMLAR

            Sıra işin en heyecan verici yerine, yapılan ebruyu kâğıda almaya gelmiştir. Yapılan bir
          ebruyu kâğıda almak, akıp giden hayattan bir kareyi dondurmaya benzer. Ebruyu kâğıda
          almak zuhurâtın fotoğrafını çekmektir. Fotoğrafın temiz çıkması için titiz davranmalı acele
          etmemeliyiz.

            Kâğıdımızı  sağ  üst  ve  sol  alt    köşeden  tutarak  sol  elimizi  teknenin  sol  kenarına
          sabitliyoruz.  Kâğıdımızı  teknenin  sağ  üst  köşesine  doğru  su  yüzüne  bırakıyoruz.  Bu
          işlem sırasında kâğıt ile su yüzeyi arasında hava kabarcığı bırakmamalıyız. Eliniz birkaç
          yatırmadan sonra alışacaktır. Kâğıt, boyaya değdiği anda baskı işlemi tamamdır. Ancak
          boyayı iyice emmesi için kısa bir müddet beklenmesi iyi olur. Kâğıt ince biz yardımıyla
          iki  ucundan  tutulup  teknenin  kenarına  sıyrılarak  tekneden  çıkarılır.  Kâğıdı  tekneden
          çıkarmadan evvel tekne kenarını mutlaka silmeliyiz. Aksi takdirde kenara bulaşan boyalar,
          sıyırma esnasında kâğıdımızı kirletebilir. Tekneden çıkarılan ebrular kurutma tezgahında
          kurumaya terk edilir. Eskiden kurutma tezgahı için sık çakılmış ince çıtaları kullanırlarmış.
          Bu gün ise malzeme üreten firmalar ince gözenekli polyester telden üretilen raylı ve çok
          katlı kurutma tezgâhları imal etmektedirler. Bu tezgâhlar hem kullanışlı hem de çok sayıda
          ebruyu kurutmaya imkân sağlamaktadır.

            İlk ayardan sonra yapılacak bu ince ayarlarda çok hassas davranılmalıdır. Net, parlak
          ve çarpıcı ebrular yapabilmenin ilk şartı olan bu ince ayarlarda kıvam artırıcıların erimişliği
          de  büyük  önem  arz  etmektedir.  Şöyle  ki    henüz  erime  sürecini  tamamlamamış  tekne
          materyalinde,  erimeyen  zerreler  yüzeyde  engebeler  oluşturur.  Engebeli  yüzeyde  ise
          boyalar rahat açılamaz ve pütürlü gibi görünürler. Su ve öd ayarlarıyla ne kadar uğraşılırsa
          uğraşılsın, böyle bir yüzeyde net ve pürüzsüz ebru yapmanın imkanı yoktur. Bundan ötürü
          tekne materyalinin tam erimiş olmasına dikkat etmeliyiz.
            Şayet kitre ile çalışacaksak kitreyi ıslattıktan en az dört-beş gün sonra (oda sıcaklığında)
          net  ebrular  yapabiliriz.  Bu  süre  kitrenin  kalitesine  ve  toplandığı  yöreye  göre  farklılıklar
          gösterebilir. Kerajin (deniz kadayıfı) yahut diğer kıvam artırıcılarda ise bu süre iki saate
          kadar düşebilmektedir. Kitrenin en iyi ebru yaptığı zaman dilimi bozulmaya başlamadan
          hemen önceki vakittir. Kitrenin en iyi zamanını yakalayabilmek için bir tekneyi açıp kitreyi
          bozulmadan  sonuna  kadar  kullanmalıyız.  Teknenin  eşref  saatini  yakalamak  için  sürekli
          başında olmak, her gün ebru yapmak gerekir. Diğer iki kıvam artırıcı toz olduklarından kitreye
          nispetle çok hızlı erimekte ve ilk günden itibaren gayet net ebrular yapılabilmektedir. Kıvam
          artırıcı olarak kullanılan bütün malzemelerin birbirlerine göre üstünlük ve noksanlıkları vardır.
          Bütün kıvam artırıcılarla uzun süreli çalışanlar bu özellikleri daha iyi anlayacaklardır.







                 PAYLAŞALIM
             Yaptığımız bu ilk ebruda, akan ve kenarlara bulaşan, aralarda sıkışıp kopma olan ve açılmayan renklere öd,
           kurumuş toprak gibi çatlayan renklere de su ilave ederiz.





                                                       69
                                                       69
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10