Page 10 -
P. 10

Birçok faydası yanında nota yazısının umumiyetle kullanılmadığı, repertuvarın ağızdan
          ağıza nakledildiği meşk ortamında eserlerin aktarıla aktarıla az ya da çok bazı değişikliklere
          uğrayabileceği ve bunun neticesinde aynı eserin birkaç versiyonunun ortaya çıkabileceğinin
          göz ardı edilmemesi gerekir. Buna rağmen Osmanlı Dönemi’nin sonunda ve Cumhuriyet’in ilk
          yıllarında kurulan özel mûsikî cemiyetlerinde (mektep) ve ardından geniş anlamda bir konser-
          vatuvar niteliğini alan Dârülelhan’da da meşk sistemi devam ettirilmiştir.


                 6.BİR MûSİKÎŞİNAS TANIYALIM


                                                      Hammamîzâde İsmail Dede Efendi

                                                      9 Ocak 1778 tarihînde İstanbul Şehzadebaşı’nda doğ-
                                                    du. Mevleviyye tarikatına mensup olduğundan İsmâil
                                                    Dede, babasının hamam işletmeciliğiyle meşgul olma-
                                                    sından  dolayı  Hammâmîzâde  diye  tanınmıştır.  İsmail,
                                                    öğrenimini Hekimoğlu Ali Paşa Camii’nin bitişiğindeki
                                                    Çamaşırcı  Mektebinde  tamamladı.

                                                      Öğrenciliği sırasında sesinin güzelliğinden dolayı ilahî-
                                                    cibaşı olan İsmail, ilk mûsikî derslerini, sesini bir me-
                                                    rasimde dinleyip beğenen Anadolu Kesedarı Uncuzâde
                                                    Mehmed Emin Efendi’den aldı. Düzenli olarak devam
                                                    ettiği  Yenikapı  Mevlevîhânesi’nde  Ali  Nutkî  Dede  ile
             Hammamîzâde İsmail Dede Efendi         kardeşi Abdülbâki Nâsır Dede ve devrin ileri gelen di-

          ğer mûsikîşinaslarından faydalanarak kendini yetiştirdi. Ney üflemeyi de Abdülbâki Nâsır De-
          de’den öğrendiği söylenir. Ali Nutkî Dede’ye intisap ederek 3 Haziran 1798 tarihînde Mevle-
          vihanede çileye soyundu. Kısa bir süre sonra babasını kaybetti. Bu arada babasının işlettiği
          hamamı sattı. Çilesinin ikinci yılında iken bestelediği, “Zülfündedir benim baht-ı siyâhım” mıs-
          raıyla başlayan bûselik şarkısı mûsikî çevrelerinde büyük yankı uyandırdı. Üslup ve melodik
          yapı itibariyle çok farklı olduğu için eserin bestekârını merak eden III. Selim, İsmail Dede’yi
          saraya çağırarak şarkıyı kendisinden dinledikten sonra takdirlerini bildirdi. 6 Mart 1801 çilesi-
          ni tamamlayarak “dede” oldu.
              İsmail Dede’nin II. Mahmud Devrinde sarayla münasebetleri gelişerek devam etti ve bir
          müddet sonra müezzinbaşılığa getirildi. Ayrıca bizzat padişah tarafından Murassa‘ İmtiyaz ni-
          şanı ile mükâfatlandırıldı. Sultan Abdülmecid Döneminde müezzinbaşılık görevi devam etme-
          sine rağmen sarayda eski samimi havayı bulamadığı kaydedilmektedir. Dört yıl sonra talebele-
          ri Dellâlzâde İsmail ve Mutafzâde Ahmed Efendilerle birlikte padişahtan hacca gitmek için izin
          aldı. Hac yolunda, Kutbünnâyî Osman Dede’nin unutulmaya yüz tutan mi‘râciyesini bu tale-
          belerine meşketti. Yakalandığı kolera hastalığından kurtulamayarak 29 Kasım 1846 tarihînde
          Mina’da vefat etti. Mekke’deki Cennetü’l-Muallâ’da Hz. Hatice’nin yakınına defnedilmiştir.

                 İsmâil  Dede,  klasik  üslubun  hâkim  olduğu  büyük  formdaki  eserlerinin  yanın-
          da  mûsikîyi  daha  geniş  kitlelere  yaymak  amacıyla  şarkı  ve  köçekçe  gibi  küçük  formlar-
          da  da  eserler  bestelemiş,  ayrıca  türküleriyle  halk  zevkine  ve  sanatına  verdiği  değeri  orta-
          ya  koymuştur.  Şarkılarında  hüzün  ve  coşkunun  insan  ruhunda  meydana  getirdiği  akisler
          ve  farklı  bir  melodik  yapı  ve  anlayış  açıkça  hissedilmektedir.  Kendisinden  sonra  gelen




 52                                                        53
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15