Page 20 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 20
İSLAM VE İBADET 3. Ünite
OKUYALIM
“Sen Allah ile beraber olunca O,
daima varlığının işaretlerini sana hissettirir.”
(Malcolm X)
İmanın Özgürleştirdiği Bir Şahsiyet: Malcolm X
Malcolm Little, ABD’nin Nebraska eyaletinde 19 Mayıs
1925’te doğdu. 15 yaşında okuldan ayrıldı. Birçok suça
bulaştı. Hapse girdiğinde henüz 21 yaşındaydı. Hapisha-
nede kitaplarla tanıştı. Çok iyi bir okur haline geldi. Bu
sayede bilgisi ve kültürü arttı. Müslüman oldu ve Siyah
Müslümanlar grubuna katıldı. 1952 yılında hapisten çıktı.
Siyah Müslümanlar hareketinin önemli önderlerinden biri
oldu. İsmini önce Malcolm X, sonra da Malik el-Şahbaz
olarak değiştirdi. Hakikat arayışına hiç ara vermedi. Hep adaletin ve hakika-
tin peşinden koştu. Mensubu bulunduğu hareketin gerçek İslam’la alakasının
olmadığını fark etti ve 1964 yılında hareketten ayrıldı. Aynı yıl Afrika’ya
ve Ortadoğu’ya iki seyahat gerçekleştirdi. Hac esnasında farklı ırklardan ve
renklerden Müslümanların kardeşçe ibadet ettiklerine şahit olması onu derin-
den etkiledi. İslam’ın ırkçılığa en büyük çare olacağına kanaat getirdi. Ülke-
sine döndüğünde çeşitli konuşmalar yaparak tecrübelerini insanlarla paylaştı.
Yaptıklarından rahatsız olanlar tarafından 21 Şubat 1965’te Harlem’de bir
konuşma sırasında şehit edildi.
Onun hayatı imanın ve ibadetin insana kazandırdığı değerin ve güzelliklerin
çarpıcı bir örneğidir. Malcolm X yaşadığı esaslı ve büyük dönüşümün nedenini
şu şekilde ifade etmiştir:
“İnsanlar bir insanın bütün hayatının bir tek kitapla değişebileceğinin far-
kında değiller.”
(Bu kitap için yazılmıştır.)
Hac ibadeti farklı ırk, dil, ülke ve renklerden Müslümanları bir araya getirir. Bü-
tün bu insanlar aynı gaye ve ideallerle yola çıkıp aynı ibadeti yapmanın şuuruyla
hareket eder. Herkes ihram kıyafetine bürünüp “Lebbeyk Allahümme lebbeyk”
(Sen çağırdın ben geldim, buyur Allah’ım.) diyerek Kâbe’ye yönelir. Hac esnasında
makam, mevki ve statü farkı ortadan kalkar. Bu yönüyle hac ibadeti, makam, mevki
ve zenginlikten kaynaklanan kibir ve gururun yanlışlığının fark edilmesini sağlar.
Ramazan ayı; mukabele, iftar, teravih, bayramlaşma gibi ibadetlerle komşuluk
ve akrabalık bağlarını güçlendirir. Ramazanda oruç tutarak gün boyu aç ve susuz
kalan bir insan, açlığın ve susuzluğun zorluğunu fark eder. Bu sıkıntıları yaşayan
insanları görmezden gelmez ve onların yardımlarına koşar. Oruçlu insan, Hz. Pey-
gamberin “Kim kötü söz ve davranışları bırakmazsa onun yemeyi içmeyi terk etme-
sine Allah’ın ihtiyacı yoktur.” hadisine uyarak orucun sadece aç ve susuz kalmak
51
olmadığını bilir. Bu durum, kişide kötülüklerden uzak durma ve kötülüklere karşı
51 Buhârî, Savm, 8.
75

