Page 18 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 3. Ünite
P. 18
İSLAM VE İBADET 3. Ünite
“... Müminler, yalnız Allah’a dayanıp
güvensinler.” ayetinde insanın sabırlı, NOT EDELİM
43
kararlı ve dayanıklı olabilmesi için güve-
nebileceği en yüce makamın Allah (c.c.) “Müminlerin iman bakımından en
olduğu vurgulanır. Bu şekilde Yüce Al- mükemmeli, ahlâk bakımından en
lah’a yönelen insan, içine düştüğü sıkıntı- güzel olanıdır.”
lardan ibadet sayesinde kurtulur. (Ebu Dâvûd, Sünnet, 15.)
İbadet, kulluğun bir gereğidir. Sadece “Nerede olursan ol, Allah’a karşı
zor anlarda başvurulan bir sığınma kapısı sorumluluğunun bilincinde ol! Kötü-
olarak görülmemelidir. İbadetin insanın lüğün peşinden iyi bir şey yap ki onu
iç dünyasına olumlu katkısı devamlılı- yok etsin. İnsanlara da güzel ahlâka
ğıyla mümkündür. Yüce Allah bu konuda uygun biçimde davran!”
“Sana ölüm gelinceye kadar Rabbine (Tirmizî, Birr, 55.)
ibadet et.” buyurmaktadır. Hz. Pey-
44
gamber de “…Allah katında amellerin en sevimlisi, az da olsa devamlı olanıdır.” bu-
45
yurarak ibadette devamlılığın önemini vurgulamaktadır.
Kişi, ibadet sayesinde kendini daha iyi tanır ve güçlü bir karakter sahibi olur.
Kötülüklerden arınarak olgunlaşır. Bu olgunluk, kişide güven duygusu oluşturur;
ona nefsine hâkim olma melekesi kazandırır, aşırılıklardan ve zararlı davranışlar-
dan uzak durur.
İnsan çeşitli sebeplerle bilerek ya da
bilmeyerek hataya düşebilir, günah işle- NOT EDELİM
yebilir. İnsandan beklenen hiç hata yap-
maması değil; hatalarında ısrar etmeme- “Günahtan tövbe etmek,
si, hatasının farkına varıp hemen tövbe günahı terk edip bir daha ona
etmesidir. Müslüman günah işlediğinde dönmemektir.”
Yüce Allah’tan af dileyerek O’nun sonsuz (Ahmed b. Hanbel, I, 446.)
merhametine sığınmalıdır. Bu şekliyle
tövbe, kendi yanlış tercihinden vazgeç-
me, Allah’a (c.c.) yönelme ve O’nun buy-
rukları doğrultusunda hayatına yeniden düzen verme girişimidir. Kur’an-ı Kerim’de
“... Ey kendilerine kötülük edip aşırı giden kullarım! Allah’ın rahmetinden ümi-
dinizi kesmeyin… ” buyrularak kulun hatalarından dolayı tövbe etmesi ve Al-
46
lah’ın (c.c.) onu affedeceğine dair umudunu canlı tutması istenir.
Kur’an-ı Kerim’de “Kitap’tan sana vahyolunanı oku, namazı dosdoğru kıl. Mu-
hakkak ki namaz hayâsızlıktan ve fenalıktan alıkoyar...” buyrularak namaz
47
sayesinde kişinin kötülüklere karşı koyabileceği vurgulanmıştır. Hz. Muhammed
(s.a.v.) de “Oruç bir kalkandır. Oruçlu, saygısızlık yapmasın, kötü konuşmasın. Eğer
biri kendisine sataşırsa iki defa ‘Ben oruçluyum.’ desin…” buyurarak oruç ibadeti-
48
nin insanlar arası ilişkilerdeki olumlu rolüne vurgu yapmıştır.
43 Teğâbün suresi, 13. ayet.
44 Hicr suresi, 99. ayet.
45 Ebû Dâvûd, Tatavvu’, 27.
46 Zümer suresi, 53. ayet.
47 Ankebût suresi, 45. ayet.
48 Buhârî, Savm, 2.
73

