Page 4 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 4

DİN VE İSLAM                                        2. Ünite






               İslam âlimleri dinin Allah (c.c.) ile
            kul arasındaki münasebeti düzenle-              BİLGİ KUTUSU
            yen  kanun,  nizam  ve  yol  olduğunu
            belirtmişlerdir.  Son  dönem  İslam       “Din, akıl sahiplerini kendi iradeleriyle
            âlimlerinden  Elmalılı  Hamdi  Yazır,     şimdiki halde (dünyada) salâha, gelecekte
                                                      (ahirette) felâha sevkeden, Allah (c.c.)
            dini akıl sahiplerini kendi istekleriy-   tarafından konulmuş bir kanundur.”
            le iyilikleri yapmaya sevk eden ilahî     (Tehânevî)
            bir nizam şeklinde tarif etmiştir.2 Ya-
            pılan tariflerin ortak yönleri dikkate    “Din, akıl sahiplerini peygamberin bildirdiği
            alındığında  din;  Allah  (c.c.)  tarafın-  gerçekleri benimsemeye çağıran ilâhî bir
            dan  peygamberler  aracılığıyla  gön-     kanundur.” (Seyyid Şerif Cürcânî)
            derilen,  akıl  sahiplerini  kendi  istek                   (bk. Günay Tümer, “Din”, TDV
            ve hür iradeleriyle hayırlı olan şey-                     İslam Ansiklopedisi, s. 312-320.)
            lere sevk eden ilahî kurallar bütünü
            şeklinde tarif edilmektedir.3
               Bu tariflere göre din:
               •  İlahî kaynaklı olmalıdır. İnsanların oluşturduğu, uydurduğu şeyler din olamaz.
               •  Akıl sahibi insanların özgür iradesiyle tercih edilmelidir. İslam dinine göre
                   akıl sağlığı yerinde olmayanlar ve akıl-baliğ olmayanlar dinden sorumlu de-
                   ğildir. Ayrıca din, samimi ve içten duygularla benimsenir, özgür irade ile ter-
                   cih edilir. Baskı ve zorlamayla dini kabul ettirmeye çalışmak dinin ilkelerine
                   aykırıdır.

               •  Dinin gönderiliş amacı insanları dünya ve ahiret mutluluğuna ulaştırmaktır.
                   Din özü itibariyle inananları hayra ve iyiliğe sevk eder.






























                          İnsan kendi hür iradesiyle yolunu seçer ve o yolun kurallarına uyar.


            2  bk. Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, C 2, s. 315-317.
            3  bk. MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s.75.

                                                        41
   1   2   3   4   5   6   7   8   9