Page 12 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 12
BİLGİ VE İNANÇ 1. Ünite
İslam’a göre bilginin kullanımı kul hakkı temelinde değerlendirilir. Bilginin diji-
tal kullanımında da hiç kimsenin zarar görmeyeceği tam aksine herkesin faydala-
nacağı hakkaniyet ölçülerine riayet edilmelidir. Bütün insanların mahremiyeti do-
kunulmazdır. Yüce Allah “Ey iman edenler! Zannın birçoğundan sakının. Çünkü
zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin kusurlarını ve mahremiyetlerini araştır-
mayın…” buyurarak mahremiyetin korunmasını emreder. Hz. Peygamber de “…
32
Müslümanlara eziyet etmeyin ve onların gizli tarafını araştırmayın...” buyurarak
33
insanların mahremiyetlerini ve kusurlarını araştırmayı yasaklamıştır.
Bilgiyi Sevme
İnsan, akıl nimeti ve öğrenme yeteneğiyle
donatılmış bir varlıktır. Hz. Âdem (a.s.) yara- NOT EDELİM
tıldığında ona varlıkların isimleri öğretilmiş-
tir. Allah (c.c.) insana değer vererek onu “Öğreten, öğrenen,
34
diğer varlıklardan üstün kılmıştır. Kur’an-ı dinleyen ya da ilmi seven ol,
Kerim’de “…Biz, gerçekten insanı en gü- beşincisi olma, helak olursun!”
zel bir biçimde yarattık. Sonra onu, aşağı-
ların aşağısına indirdik. Ancak, iman edip (Dârimî, Mukaddime, 26.)
salih ameller işleyenler başka. Onlar için
35
devamlı bir mükâfat vardır…” buyrularak
insanlardan yaratılışlarına uygun güzel işler (salih amel) yapmaları istenmekte-
dir. Güzel işlerin en başında ilim gelir. Çünkü insanı Allah’a (c.c.) yakınlaştıracak
ve çevresine yararlı kılacak en güzel faaliyet ilimdir. Hz. Peygamber bir hadisinde:
“Allah her kimin iyiliğini dilerse, dinin inceliklerini anlama konusunda ona kabiliyet
verir.” buyurur.
36
PAYLAŞALIM
Yunus Emre’nin yandaki
mısralarına göre bilgiyi
değerli kılan nedir?
Düşüncelerinizi
arkadaşlarınızla
paylaşınız.
(Mustafa Tatçı, Yunus Emre Divanı, s. 73.)
32 Hucurât suresi, 12. ayet.
33 Ebû Dâvûd, Edeb, 35; Tirmizî, Birr, 85.
34 bk. Bakara suresi, 31. ayet.
35 Tîn suresi, 4-5-6. ayetler.
36 Tirmizî, İlim, 1.
21