Page 10 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 10

BİLGİ VE İNANÇ                                       1. Ünite






               İslam düşüncesinde selim akıl, doğru haber
            ve salim duyular herkes için geçerli olan nesnel             NOT EDELİM
            bilgi  kaynaklarıdır.  Bunun  yanında  herkes
            için  bağlayıcılığı  olmayan  sezgi,  rüya,  keşif   “ ... Rüya üç çeşittir: (Birincisi)
            ve ilham gibi öznel bilgi kaynakları da vardır.       Allah’tan bir müjde olan salih
            Ancak İslami bilgi anlayışında sezgi, rüya, ke-        rüyadır. (İkincisi) şeytandan
            şif ve ilham genel geçerliliği olmayan, kişiye         kaynaklanan üzücü rüyadır.
            özel bilgi kaynaklarıdır. Rüya, uyku sırasında            (Üçüncüsü ise) kişinin
            zihinde beliren görüntülerin bütününü (düş)             yaşadıklarından bazılarının
            ifade  eder.   İlham;  gönle  doğan  şey,  kalbe         rüyasına yansımasıdır...”
                        29
            gelen mana, akıl yürütme ve düşünmeye da-                            (Müslim, Rüya, 6.)
            yanmaksızın elde edilen bilgi.  Keşif ise aklın
                                            30
            ötesinde olduğu için gaip olan bazı şeyleri bilme  şeklinde tanımlanmıştır.
                                                                31
               Bizi bilgiye ulaştıran kaynakların güvenilir oluşu, elde edilen bilginin değerini ve
            geçerliliğini belirler. Genellikle rüya, keşif veya ilham yoluyla elde edilen bilginin
            kesinliği ve hangi hususa işaret ettiği belirsizdir. Kişisel ve subjektif olan bu veriler,
            genel ve bağlayıcı kaynak olma özelliğine sahip değildir. Rüya, ilham veya sezgi yo-
            luyla hakikati keşfettiğini söyleyen kimse peygamber değilse hatadan korunmuş
            olamaz.  Dolayısıyla  kesinlik  taşı-
            mayan, tahmine dayalı bilgi insanı
            yanlış  düşünceye,  yanlış  düşünce
            ise yanlış davranışa götürür.
               İslam ilim anlayışında bilgi tespit
            edilebilir ve başkalarına aktarılabi-
            lir  olmalıdır.  Rüya,  keşif  ve  ilham
            sağlam  duyuların,  selim  aklın  ve
            vahyin  sağladığı  bilgi  seviyesinde
            olmadığı  halde  kesin  ve  bağlayıcı
            bilgi gibi görülürse bu, dinî açıdan
            tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Rüya,
            keşif ve ilham yoluyla elde edilen
            bilgiler farklı yorumlara ve istisma-
            ra açık alanlardır.
               İnsanlar arasında kutsal değer-
            leri ve inançları kötüye kullananlar
            daima olmuştur. Günümüzde özel-        İslami bilgi anlayışında sezgi, rüya, keşif ve ilham genel
            likle seçilmişlik, kutsallık, mehdîlik    geçerliliği olmayan, kişiye özel bilgi kaynaklarıdır.
            ve  mesihlik  gibi  kavramlarla  dinî
            duygular  istismar  edilmektedir.  Mistik  söylemler  kullanılarak  kişisel  menfaatler
            gizlenmektedir. Kurtarıcı rolündeki bazı şahısları ve söylediklerini meşrulaştırmak
            amacıyla gizli ve gizemli yapılar oluşturulmaktadır. Bu tarz oluşumlardan korunma-
            nın yolu, doğru bilgiye doğru vasıtalarla ulaşmaktır.


            29  İlyas Çelebi, “Rüya”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 35, s. 306.
            30  MEB Dinî Terimler Sözlüğü, s. 165.
            31  Süleyman Uludağ, “Keşf”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 25, s. 315.
                                                        19
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15