Page 5 - 10. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. Ünite
P. 5

Allah  (c.c)  insanı  en  güzel  biçimde  yarat-
            mış,  ona kendi ruhundan üflemiştir.  Ona
                10
                                                 11
            iyilik  ve  kötülük  bilgisini  tanıtmış  ve  ter-
            cihi insanın kendisine bırakmıştır. Bu konu
            ayette  şöyle  belirtilmiştir:  “Nefse  ve  ona
            birtakım kabiliyetler verip de iyilik ve kö-
            tülüklerini ilham edene yemin ederim ki
            nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa
            ermiş,  Onu  kötülüklere  gömen  de  ziyan
            etmiştir.’’  Böylece insan iyilik ve kötülük
                       12
            yapmaya  yatkın  kabiliyette  yaratılmıştır.
            İyiliği  de  kötülüğü  de  seçmek  onun  irade- Görsel 4.3: İnsan hür iradesiyle hayatına yön verir.
            sindedir. 13                                     Tercihlerinin sonuçlarına kendisi katlanır.
            İslam düşüncesine göre insan, ruh ve bedenden oluşmaktadır. İnsan, beden sağlığını koru-
            duğu gibi ruh sağlığını da korumak zorundadır.

            3. AHLAK İLE TERBİYE ARASINDAKİ İLİŞKİ



               “Terbiye aklın hocası, düşüncenin de rehberidir.” J. K. Lavater (1741-1801)




            Terbiye, Arapça bir kelime olup ıslah etmek, düzene koymak, idare etmek, eğitmek ve
            gözetmek anlamlarına gelir. Yüce Allah’ın isimlerinden olan “Rab”  ile ilgilidir. Türkçede
            daha çok eğitim yoluyla amaçlanan davranışları ortaya çıkarmak anlamında kullanılır.
                                                                                                14
            Terbiye kelimesi dilimizde halen kullanılmakla birlikte, giderek bu kelimenin yerini eğitim
            kelimesi almaya başlamıştır. Dilimizde bu iki kelime birçok yerde eş anlamlı olarak kulla-
            nılmaktadır.
            Ahlak eğitimi ise insanın beden, zihin ve ahlak bakımından geliştirilip olgunlaştırılmasına
            denir. Ahlak eğitimi ilk önce ailede başlar, okul ve toplum içerisinde devam eder. 15
            İnsanın ahlaki özellikleri, terbiye sonucunda değişebilir. İslam ahlak anlayışında insanın
            peygamberler vasıtasıyla kötülüklerden temizlenerek iyilik sahibi olacağı ifade edilmiştir.
            Ayette şöyle buyrulur: “Çünkü ümmîlere (bilmeyenlere) içlerinden, kendilerine ayet-
            lerini  okuyan,  onları  temizleyen,  onlara  Kitab’ı  ve  hikmeti  öğreten  bir  peygamber
            gönderen O’dur. Kuşkusuz onlar önceden apaçık bir sapıklık içindeydiler.”  Bu ayette
                                                                                         16
            Peygamber öğretici (muallim) olarak da vasıflandırılmıştır. Nitekim  Hz. Peygamber, “Ben
            muallim olarak gönderildim.’’  buyurmuştur.
                                          17
            Din  ve  ahlak,  insanın  yaratılışında  var  olan  yüce  duygulardır.  İnsan,  İslam  ahlakının
            öngördüğü terbiye ile yaratılışında var olan inanma duygusuna ve güzel ahlaka yönelmiş


            10  bk. Tîn suresi, 4. ayet.
            11  bk. Hicr suresi, 29. ayet.
            12  Şems suresi,7-10. ayetler.
            13  Fikret Karaman, İ. Karagöz; İ. Paçacı, M. Canbulat, A. Gelişgen, İ. Ural, Dinî Kavramlar Sözlüğü, s. 14.
            14  Mustafa Öcal, Din Eğitimi ve Öğretiminde Metodlar, s. 23.
            15  Ziya Kazıcı; Halis Ayhan, “Talim ve Terbiye”, TDV İslam Ansiklopedisi, C 39, s. 515.
            16  Cuma suresi, 2. ayet.
            17  İbn Mâce, Sünnet, 17.
                                                       94
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10