Page 9 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 9

1. Ünite                                 BİLGİ VE İNANÇ






               Salim Duyu Organları
               İslam  dinine  göre  bilgi  edinme  yol-              YAZALIM
            larından  biri  de  herhangi  bir  etkenle
            kendisine  ait  özelliğini  kaybetmemiş            Duyu organlarından bazılarının
            bulunan  işitme,  görme,  koku  alma,             (mesela göz ve kulak) olmaması
            tatma  ve  dokunma  duyularıdır.  Aklın         durumunda insanın ne tür zorluklarla
            yanında duyu organları da insana veri-           karşılaşabileceği üzerine düşünerek
            len nimetlerdendir. Sağlıklı işleyen beş           yaptığınız tespitleri defterinize
            duyu insanın dışarıya açılan pencereleri                       yazınız.
            gibidir. Duyular hem aklın değerlendi-
            receği konularda hem de haberin insa-
            na iletilmesi bakımından bilgiyi elde etme vasıtalarıdır.
               Kur’an-ı Kerim’de görmek, işitmek, tatmak gibi duyularla ilgili birçok ifade var-
            dır. “Allah, sizi analarınızın karnından, siz hiçbir şey bilmez durumda iken çıkar-
            dı. Şükredesiniz diye size kulaklar, gözler ve kalpler verdi.”  ayetinde insanın
                                                                                25
            bilmediklerini duyularıyla öğrenebileceğine işaret edilir. Yine başka bir ayette “Biz
            insanı katışık bir nutfeden yaratmışızdır; onu deneriz; bu yüzden, onun işitme-
            sini ve görmesini sağlamışızdır.” buyrularak duyulara dikkat çekilir.
                                                 26
               İnsan gördüğü veya işittiği şey hakkında akıl yürütmeye ihtiyaç duymadan bilir.
            İnsanın duyularla elde ettiği dolaysız bilgiler akıl yoluyla elde ettiği bilgilerden daha faz-
            la kesinlik taşır. Yüce Allah bir ayette “Onlara, size vermediğimiz imkânlar vermiş
            ve kulaklar, gözler ve kalpler bahşetmiştik ama Allah’ın ayetlerini bile bile inkâr
            ettikleri için kulakları, gözleri ve kalpleri onlara bir fayda sağlamadı ve alaya al-
            dıkları şeyler onları kuşatıp yok ediverdi.”  buyurur. Başka bir ayette de “(Sana
                                                            27
            karşı  çıkanlar)  hiç  yeryüzünde  dolaş-
            madılar  mı?  Zira  dolaşsalardı  elbette           YORUMLAYALIM
            düşünecek kalpleri ve işitecek kulakları
            olurdu.  Ama  gerçek  şu  ki  gözler  kör              “Yol odur ki doğru vara
            olmaz;  lâkin  göğüsler  içindeki  kalpler             Göz odur ki Hak’kı göre
                      28
            kör olur.”  buyrulur. Bu ayetlerde görme                Er odur alçakta dura
            ve  işitmeyle  ulaşılan  bilgilerin  inkârının        Yüceden bakan göz değil”
            mümkün olmadığı ve insanı imana yönlen-
            dirmesi gerektiği bildirilir.                   (Mustafa Tatçı, Yunus Emre Divanı, s. 132.)

               Bilginin Kullanımında Dikkat
               Edilmesi Gerekenler                            Yunus Emre’nin yukarıdaki şiirini
                                                               duyu organlarını doğru kullanma
               Allah  (c.c.),  insandan  duyularını  kul-   (*  Mustafa  Tatçı,  Yunus  Emre  Divanı,  s.  132,
                                                                   açısından yorumlayınız.
            lanarak çevresini ibret ve hayretle ince-       Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1991.)
            lemesini  ve  akıl  süzgecinden  geçirerek
            imana ulaşmasını ister. İnsan bilgiye bu üç kaynağın birlikte işleyişiyle varır. Bilgi
            edinme yollarının hepsi birbiriyle irtibatlıdır. Alanları farklı olsa da yerli yerinde ve
            beraber kullanılarak doğru bilgi, doğru inanç ve doğru davranışa ulaşılır.

            25  Nahl suresi, 78. ayet.
            26  İnsân Suresi, 2. ayet.
            27  Ahkâf suresi, 26. ayet.
            28  Hac suresi, 46. ayet.
                                                      18
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14