Page 3 - 9. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 1. Ünite
P. 3

1. Ünite                                 BİLGİ VE İNANÇ






               1. İslam’da Bilgi Kaynakları

               “… Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?..” (Zümer suresi, 9. ayet.)
               ayetiyle anlatılmak istenen sizce nedir?
               İnsan merak eden ve merakını gidermeye çalışan bir varlıktır. Kendisini, çevresi-
            ni ve kâinatta olup biteni anlamak ister. Bunun için sorular sorar ve cevaplar arar.
            Ulaştığı cevapların işine yarayıp yaramayacağını tetkik eder.

               Varlıklar hakkında düşünen insan kendisi hakkında da düşünür. Bilgiyi ve bilgi-
            sinin kaynağını sorgular. Bilginin kaynağını
            bazen akılda bazen deneyde bazen de sez-
            gide bulur. Çeşitli düşünme yöntemleri ge-
            liştirir, bilimsel sonuçlara varır. Kimi zaman
            ulaştığı gerçeklerden de şüphe eder ve tek-
            rar tekrar sorgulamaya devam eder.
               Felsefe  dünyasında  bilgi,  insanın  varlık-
            ları  tanıma,  anlama  ve  bilme  çabası  sonu-
            cunda  ortaya  çıkan  netice  şeklinde  tanım-
            lanmıştır. Yani bilgi, bilenle bilinen arasında   İnsanı diğer varlıklardan ayıran düşünme ve
            kurulan ilişkidir. Felsefecilere göre bilgi; dü-          öğrenme özellikleridir.
            şünme, algılama, anlama ve açıklama süreçle-
            riyle oluşur. Bilgi türleri ise gündelik, dinsel,
            teknik, sanatsal, bilimsel ve felsefî bilgi olmak üzere çeşitli kategorilere ayrılır.
               Felsefe, kendisinin üç temel alanı olan varlık, bilgi ve değer konularına akılcı ve
            şüpheci bir bakış açısıyla yaklaşır. Bilginin kaynağı hakkında filozofların yaklaşım-
            ları birbirinden farklıdır. Doğru ve genel geçer bilgiye ulaşılabileceğini düşünen
            filozoflar yanında bunun mümkün olmadığını savunan filozoflar da vardır. Bu fark-
            lılıkla birlikte, felsefe alanında bilginin kaynağı genel olarak; akıl, duyular, deney,
            gözlem ve sezgidir.
               Bilim dünyasına göre bilgi, sebep sonuç ilişkisi içerisinde objektif, ölçülebilir,
            gözlemlenebilir ve mantıksal olmalıdır. Bilgi gözlem ve deney yoluyla, teorilerin
            doğruluğunun ispatlanması sonucunda ortaya çıkar. Bilgi konusunda, felsefenin
            bütüncül bakış açısının aksine bilimin par-
            çalı  bir  yaklaşımı  vardır.  Bilgi  çeşitli  alt    BİLGİ KUTUSU
            birimlere  bölünerek  incelenir.  Bilgi;  ma-   el-Alîm: “Gerek
            tematik, fizik, astronomi ve psikoloji gibi     duyular âlemine
            çeşitli bilim dalları altında ele alınır.       gerekse duyularla
               Son yüzyıllarda gelişen pozitivist bilim     kavranılamayan
            anlayışına göre bilinen tek gerçeklik bili-     âleme ait her şeyi
            min söylediği veya görebildiğidir. Evren-       bütün ayrıntılarıyla
            de her şey, sebep sonuç ilişkisi içerisinde     bilen.” anlamında
            bilinebilir. Bilim, eninde sonunda her şeyi     Allah’ın (c.c.)
            çözecek,  evrende  bilinmeyen  hiçbir  şey      isimlerinden biri.
            kalmayacaktır.  Bu  bakış  açısı  bazı  bilim
            adamlarını din ve metafizik gibi alanları dışlayacak kadar ileri götürmüştür. Oysa
            bilim her ne kadar görünen âlemde insanlığa katkılar sunsa da dinin ve vahyin bi-
            reysel ve toplumsal işlevlerini hiçbir zaman yerine getiremez.

                                                      12
   1   2   3   4   5   6   7   8