Page 14 - 5. Sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 2. Ünite
P. 14
RAMAZAN VE ORUÇ
DÜŞÜNELİM
Osmanlı’da Bir Ramazan Geleneği
Esnaftan veresiye alışveriş yapanların borçlarının yazıldığı deftere veresiye defteri denir.
Osmanlı döneminde Ramazan günlerinde pek çok zengin, hiç tanımadığı semtlerde
bakkal, manav dükkânlarına gider, esnaftan veresiye defterlerini çıkarmalarını isterlerdi.
Defterin sayfalarının rastgele bir bölümünün borçlarını hesaplattırdıktan sonra o sayfaları
yırtar ve o kimselerin borçlarını öderlerdi. Dükkân sahibine “Bu borçları silin! Allah kabul
etsin!” diyerek, kendilerini tanıtmadan oradan ayrılırlardı.
Bu şekilde borcu ödenen kişi, borcunu ödeyenin kim olduğunu bilmez; borcu sildiren kişi
de kimi borçtan kurtardığını bilmezdi.
(Bu kitap için yazılmıştır.)
Yukarıda anlatılanlardan hareketle “borç sildirme” geleneğinin niçin ortaya çıktığını
düşününüz.
OKUYALIM Ramazan’ ın sonuna doğru Müslümanlar
bir yandan Ramazan’ın gidişine üzülürken
diğer yandan Ramazan Bayramı’ nın gelişine
Oruçluyken Kaç Hamsi Yersin?
sevinirler. Müslümanlar için bayram, tutulan
oruçların hem şükrü hem ödülüdür. Bayra-
Dursun, Temel’e sormuş:
-Oruçlu oruçlu kaç hamsi yiyebilirsin ma yaklaştıkça toplumumuzu bir bayram
Temel? coşkusu sarar. Bayrama hazırlık için terte-
-100 tane yiyebilirim. miz bayramlık kıyafetler hazırlanır, misafir-
-Hadi oradan yesen yesen bir tane leri ağırlamak için yemekler, tatlılar yapılır.
yiyebilirsin. Gerisini oruçsuz yemiş
olursun” demiş. Yaşlılar bayramda gelecek çocuklarını ve to-
Bu espri Temel’in çok hoşuna gitmiş. runlarını kucaklayacak olmanın heyecanını
Bir gün yolda giderken Cemal’i gör- yaşarlar. Çocuklar bayram harçlıklarıyla ilgili
müş ve hemen sormuş: planlar yaparlar. Ramazan Müslümanlara
-Uşağım oruçlu oruçlu kaç hamsi daha pek çok güzel duyguyu yaşatır. Bu
yiyebilirsin?
Cemal: nedenle Müslümanlar sanki dostlarından
-50 tane, demiş. ayrılıyormuş gibi Ramazan’a veda eder, se-
- Ha uşağım 100 tane deseydin sana neye de bu mübarek aya kavuşabilmek için
müthiş bir espri yapacaktım! Allah’a (c.c.) dua ederler.
50